Social Media zijn hot. Volgens Time.com is het bereik van social media onder 18 tot 24-jarigen al sinds 2007 groter dan dat van erotische sites. De eerste editie van de Social Media Monitor, een initiatief van Media Embassy, laat zien dat veel van de grote Nederlandse adverteerders het massaal laat afweten en slechts 14% aanwezig is op Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube of Flickr. Als gekeken wordt naar de merken die wel aanwezig zijn, dan valt het de onderzoekers op dat er veelal geen sprake is van interactie en veel mogelijkheden simpelweg onbenut blijven.
De Social Media Monitor heeft gekeken naar de aanwezigheid op social mediasites, van de honderd grootste Nederlandse adverteerders. Hierbij is gekeken of bekende Nederlandse merken enerzijds officieel aanwezig zijn op social media en social media daarmee in de bedrijfsstrategie incorporeren en anderzijds of zij de mogelijkheden van de verscheidene social media benutten. Een banner op Hyves geldt dus niet als actieve aanwezigheid in social media.
Het resultaat laat zien dat de participatie nog heel laag is, terwijl je toch zou verwachten dat bedrijven meer doen om daar aanwezig te zijn en te communiceren waar ook hun doelgroep zich bevindt.
Is het nieuwigheid? Is het nog niet weten hoe met de nieuwe openheid, interactie en transparantie om te gaan?
De social media Facebook en Flickr worden door de onderzochte Nederlandse bedrijven niet gebruikt. LinkedIn wordt door enkele bedrijven wel voor HR en werving en selectie-doeleinden gebruikt, maar ook daar zijn geen officiële groepen aangemaakt om de dialoog aan te gaan met de reguliere consument.
In totaal zijn er 38 merken gevonden die aanwezig zijn op social media en die zich richten op het Nederlandse publiek en zijn aangemaakt door het desbetreffende bedrijf. Hoewel aanwezig, zijn veel van deze organisaties echter niet actief op de social media. De bedrijven die actief zijn posten regelmatig nieuwe content; de inactieve bedrijven daarentegen posten niet of nauwelijks content op de social mediapagina’s en hebben veelal zeer weinig leden.
Ik zou best willen denken dat het hier om een weloverwogen beslissing gaat, waarbij de social media gewogen zijn en vooralsnog te licht zijn bevonden, maar ik denk eigenlijk eerder dat het een geval is van onbekend maakt onbemind. Dat het zijn marketingpotentieel nog niet makkelijk inlost kan ik helemaal voorstellen, maar dat er zo weinig mee geëxperimenteerd wordt, vind ik wel zorgelijk.
Zijn er in de B-to-C markt bedrijven die het medium bewust nog niet inzetten omdat bereik en effect (nog) niet op zouden wegen tegen de kosten?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!