Dat blijkt uit het onderzoek Are you Digitally Normal van mediabureau Mindshare.
De methode rankt de landen op vier verschillende motivaties, gecorrigeerd voor penetratie en infrastructuur. Nederland staat op de 31ste plaats in de hitlijst met een ranking van 29 op entertainment, 30 op informatie en is te vinden op nummer 23 als het om transactie gaat. Alleen op de motivatie zelfexpressie scoort Nederland gemiddeld met een ranking van 18.
Amerikanen scoren slecht op zelfexpressie (plek 31), maar op entertainment scoren ze juist heel hoog. De Chinezen daarentegen zijn de absolute nummer één als het om zelfexpressie gaat (met een ‘Digital Normal Index’ van 181 versus 83 voor de VS). Dat betekent voor merken dat ze rekening houden met hoe ze zich in diverse landen op bijvoorbeeld Facebook manifesteren, meent Mindshare.
Ruud de Langen, ceo Mindshare Nederland geeft aan dat consumenten die met verschillende motivaties online zijn, ook op verschillende manieren moeten worden aangesproken. ‘Adaptive Marketing is hierbij heel belangrijk’, aldus De Langen.
In het onderzoek is via het Mindreader-panel (waar 33.000 respondenten in 33 landen aan meedoen) gevraagd naar de motivaties voor het gebruik van digitale media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!