Modewinkels hebben ’t moeilijk

De modebranche heeft ’t moeilijk. Tegenvallende omzetten (-/- 5%), te lage marges en wegvloeide omzetten richting “Clicks”. Tja, en de consument koopt steeds vaker “vintage’. Tweede hands kleding. De consument is de schaamte voorbij en is er zelfs trots op. Hoe groot dit “Marktplaats effect” is, laat zich niet schatten. Maar zou weleens de daling van 5% kunnen verklaren. Alleen heb je daar als bijv. Miss Etam niet zoveel aan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze formule meldde vorige week dat 140 arbeidsplaatsen gingen verdwijnen, omdat op een omzet van €230 mio enkele miljoenen verlies werd geleden.
In 2009 en 2012 (dat was dus vorig jaar!) werd Miss Etam door de consument gekozen als meest gewaardeerde modewinkel van Nederland. En Miss Etam won onlangs ook de prestigieuze publieksprijs van de ING Retail Jaarprijs.

En uit onderzoek van Market Response bleek deze formule het meest “klantvriendelijke bedrijf van Nederland” te zijn. Een knappe prestatie. De consument vindt Miss Etam een fantastische winkel, maar de marketeers kunnen dat blijkbaar onvoldoende omzetten in keiharde verkoopeuro’s.
De consumenten komen er graag, maar kopen er niet /te weinig. “Als je niet oppast , knuffelen ze je dood …”

Onderzoek zegt dus niet alles. Dat soort uitslagen is misschien zelfs gevaarlijk. Het kan je in slaap sussen. Want wat moet je beter doen. Als je al de meest aantrekkelijke formule bent …
Misschien door toch alles ter discussie te stellen en out of the box te denken.
Zo veroverde Ryanair z’n positie in de luchtvaart en vervoert bijna evenveel passagiers als de KLM. En werd Virgin bijv. een merk van betekenis in heel veel andere branches.

Ik wens Miss Etam veel succes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie