Naar aanleiding van vele papers en rapporten met betrekking tot het gebruik van mobiel Internet en Mobile Marketing ben ik (samen met Bart van Leeuwen) enig tijd geleden een onderzoek begonnen. Mijn onderzoeksvraag hierin was 'Heeft het gebruik van mobiel Internet marketing een invloed op het merk imago van een bedrijf?' Specifiek om te bepalen of een bedrijf een aangepaste versie voor mobiel Internet gebruikers zou moeten hebben of niet. Ook al ligt dit erg voor de hand wilde ik het toch graag onderzoeken.
Om nu te bepalen hoe je merk imago meet heb ik gebruik gemaakt van Keller (1993), Lassar et al (1995) en Resnick (2001), die aangaven dat je door middel van gebruiksvriendelijkheid je brand imago verbeterd. Palmer (2002) en een eerder rapport van het OMI (Open Mobiel Internet) werd al duidelijk dat je de gebruiksvriendelijkheid van een website kon meten aan de hand van vier criteria: Navigatie, Laadtijd, content en lay-out.
Ik heb mijn onderzoek gedaan onder 100 studenten die tussen de 17 en 26 jaar zijn. Ik heb voor deze groep gekozen, omdat deze mij het meest interessant leek voor onderzoek en deze meer affiniteit hebben met mobiel Internet gebruik.
Uit het onderzoek bleek dat alle vier criteria beduidend beter werden beoordeeld voor een aangepaste website voor mobiel Internet gebruik dan voor een normale website, wanneer men naar de website ging op mobiele telefoon. Daarnaast had het type telefoon nog invloed op de Navigatie, laadtijd en lay-out.
Het gehele onderzoek (in het engels) is te downloaden via deze link.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!