‘Mobiel beïnvloedt consumentengedrag meer dan ooit’

Mobiele apparaten zijn dit jaar verantwoordelijk voor 18 procent van de online omzet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van ActiePagina.nl.

De studie, die uitgevoerd is in samenwerking met het Centre for Retail Research (CRR), toont aan dat Nederlanders dit jaar naar verwachting ruim 1,3 miljard euro gaan uitgeven via mobiel.

Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van de 0,7 miljard euro in 2014. ActiePagina verwacht dat dit met 166 procent groeit in 2016 ten opzichte van 2014.

Sterke groei verkoop via tablets en smartphones

Mobiel beïnvloedt consumentengedrag meer dan ooit, aldus ActiePagina. De verkoop via tablets en smartphones is dit jaar in Europa met respectievelijk 94 procent en 70 procent gestegen, terwijl de groei van verkoop via desktop maar 5 procent is in 2015.

Naar verwachting is 18 procent van de online omzet in Nederland dit jaar afkomstig van mobiele apparaten (tablet en smartphone).

Ondanks dat Nederlanders meer dan ooit besteden via mobiel, blijkt uit het onderzoek dat een smartphone niet alleen gebruikt wordt voor een aankoop, maar dat het ook een grote rol speelt in het besluitvormingsproces.

Meer dan 73 procent van de Nederlanders gebruikt hun smartphone ook voor het vergelijken van prijzen en 67 procent zoekt actief naar aanbiedingen en promoties.

Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddelde bedrag per aankoop op mobiel steeds dichter bij de desktop-verkoop komt.

Vaker aankopen

Shoppers via mobiel hebben de neiging om per transactie minder te besteden dan degene die via desktop kopen, maar doen wel vaker aankopen.

Het gemiddelde bedrag in het digitale winkelmandje is 55 euro op mobiel en 65 euro via desktop. De meest populaire aankopen via mobiel zijn digitale downloads (29 procent), mode (26 procent) en entertainment zoals boeken en dvd’s (24 procent).

Fysieke winkel ‘mobile friendly’
Retailers moeten mobiel meer centraal zetten in hun strategie, meent ActiePagina.

Dat betekent ook dat fysieke winkels ‘mobile friendly’ moeten worden, zoals de mogelijkheid bieden om met mobiel te betalen (45 procent), het kunnen checken van beschikbaarheid/ maken van reserveringen (42 procent), een mobiel loyaliteitsprogramma (42 procent) of vouchers naar mobiel sturen (41 procent).

29 procent van de Nederlanders gaf aan dat ze gemiddeld 7,69 euro meer zouden besteden in ‘mobile friendly’ winkels, wat een extra omzet van 1,4 miljard euro zou betekenen voor de Nederlandse retailers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie