Designfestival ‘What Design Can Do’ viert zijn vijfjarig jubileum met een oproep aan de designbranche om met oplossingen te komen voor grote maatschappelijke vraagstukken.
Een van de eerste sprekers in de Amsterdamse Stadsschouwburg was Michael Johnson, branding specialist en eigenaar van designstudio johnson banks. Johnson maakte naam met aansprekend designwerk voor klanten als Shelter, de Disaster Emergency Committee en Acuman. Allemaal goede doelen waarmee Johnson zijn ambitie om betekenisvol werk te maken vervult.
'Maar dat heeft tijd gekost, om precies te zijn tien jaar', aldus de designer tijdens zijn presentatie op #WDCD15. Johnson: 'Wanneer designers afstuderen en gaan werken voor aansprekende merken voeren ze simpelweg hun taak uit. Met een beetje geluk werk je voor een modemerk waar je iets meer creatieve vrijheid krijgt, maar dat is het dan wel.'
'Daarom ben ik ooit begonnen met een activistische poster over de toenmalige Amerikaanse president George W. Bush en zijn milieubeleid. Dit heeft gezorgd voor de nodige aandacht en opbrengsten, maar met een poster alleen ga je het verschil niet maken.'
Bron: johnson banks
Snel daarna werkte Johnson aan de communicatiestrategie en het design van Shelter, een organisatie die zich inzet voor daklozen. Johnson: 'Mede door ons werk bereikte Shelter's boodschap een groter publiek, maar ging het bedrijfstechnisch niet zo goed met de organisatie. Het bleek lastig om betekenisvol werk te verkopen. Veel werk voor NGO's werd dan ook gedaan door reclamebureaus, die dit gebruikten als excuus om schreeuwend en shockerend werk te maken. In de hoop daarmee een pencil - een D&AD-Award - binnen te halen.'
En dat terwijl designers volgens Johnson een krachtig wapen in huis hebben. Johnson: 'Het gaat daarbij niet om het gebruik van het nieuwste font, maar om het bereikte resultaat. Daarom is het voor designers belangrijk om merken te overtuigen van de impact. Daarvoor zullen ze duidelijk moeten zijn over hun boodschap, opgeleverde werk én behaalde resultaten.'
'Soms voelen wij ons nog een beetje Robin Hood. Ook wij werken voor 'gewone' klanten, om daarmee werk te kunnen financieren waarmee we wel het verschil kunnen maken. Door het verschil dat we maken aan te tonen met stijgende verkoopcijfers en groeiende naamsbekendheid van de klant, kunnen wij dit soort werk breder verkopen. Ik verwacht dan ook dat strategie en design dichter naar elkaar toe zullen groeien, omdat een waardevol design helpt bij het behalen van goede resultaten.'
"We have a choice to make..." @johnsonbanks #WDCD15 pic.twitter.com/XAeZ22a9GA
— Impact Design Hub (@ImpactDesignHub) 21 mei 2015
Michael Johnson of @johnsonbanks talking to us about doing good by branding better #WDCD15 #branding #design pic.twitter.com/tqarQHY0iJ
— WhatDesignCanDo (@WhatDesignCanDo) 21 mei 2015
Michael Johnson at #wdcd15 'Why is design for good causes so bad? It pays off to investing better branding' pic.twitter.com/Va4276zrsq
— Sanne van der Beek (@sanne_vd_beek) 21 mei 2015