Nedap wil nieuw personeel trekken, en dat is best lastig. Voor een bedrijf dat voorheen de Nederlandse Apparatenfabriek heette en gevestigd is in Groenlo.
Nedap is een technologiebedrijf dat actief is in verschillende sectoren als retail (zoals metaaldetectiepoorten), AVI, gezondheidszorg, beveiliging van vliegvelden (webbased security managementsystemen). Het is naar eigen zeggen de grootste implementator van near field communication-technologie in de wereld. Het bedrijf is naarstig op zoek naar technici, productontwikkelaars, business developers en marketeers.
Ilse Peters, manager marketing en communicatie van Nedap: ‘We zijn geen sexy bedrijf, we richten ons op b2b en zijn daardoor minder zichtbaar voor net afgestudeerden. Daarnaast is onze volledige naam een beetje suf, laten we wel wezen.’
De naam is een tijd geleden reeds aangepast: Nedap. Maar de zichtbaarheid onder de doelgroep moet nog worden vergroot.
Zijn waar de doelgroep is
Hoe bereik je je doelgroep als het gaat om employer branding? Ilse Peters zegt: je moet daar zijn waar je doelgroep is. En dat is dit weekend Lowlands. ‘Op dit festival loopt een jong, hoger opgeleid publiek, precies de mensen die we willen bereiken.’
Nedap hoopt zijn doelgroep dit weekend te bereiken via ‘Barry’, een armbandje met daarin een rfid-chip.
Het gebruik van rfid-chips zorgde op het Vlaamse festival Rock Werchter eerder nogal voor discussie. Daar was zo’n bandje verplicht. Geen Stijler Bart Nijman schreef een open brief aan de organisatie: ‘Als een boerderijdier elektronisch gelabeld te worden en een heel weekend lang met een traceerbaar datachipje om de pols rond te lopen.’
Ophef
En er was enige ophef over Nedaps actie op Lowlands, maar de organisatie van het festival gaf aan dat het een actie van een sponsor betreft: ‘Het is absoluut niet zo dat wij de beschikbaarheid krijgen over de data. Daar hebben we helemaal geen behoefte aan, anders hadden we dat zelf wel gedaan.’
De actie Nedap op Lowlands verschilt essentieel met die van Werchter. Je bent namelijk niet verplicht om het bandje te dragen, in tegendeel: je moet het juist willen. En je van tevoren aanmelden. Dat veel bezoekers het leuk vinden, bleek uit het feit dat om 14.30 op vrijdagmiddag, alle bandjes waren vergeven, zo'n 7.000 in totaal.
Of het een succes is, kon Peters vrijdagmiddag nog niet zeggen. ‘Er is nu zo’n 10.000 keer ingecheckt.’
De Lowlands-bezoeker kan Barry activeren bij de Nedap-booth, Nedap’s Magnetic Meeting Point, en de chip linken aan zijn Facebookprofiel. Bij elke muziektent of waar ook iets te doen is op Lowlands, staan Nedap-paaltjes. Daar kun je inchecken. Handig voor je vrienden met ook zo’n bandje, die weten waar je bent.
Foto's
Daarnaast houdt je chip bij waar je bent geweest, welke bands je hebt gezien. Ze verschijnen als updates op je Facebook-wall. Peters: ‘Zo krijg je een mooi overzicht van wat je dit weekend allemaal hebt gezien.’ Op het veld lopen ook medewerkers die mensen met bandjes op de foto zetten. ‘Na afloop van het festival ontvang je een report met speciale content, de foto’s, en wordt er op basis van je incheckmomenten een special Spotifylist voor je aangemaakt, met de bands die je hebt gezien.’ Daarnaast kunnen de bezoekers checken wie nog meer op het festival is geweest en eventueel met hen linken.
Het is de tweede keer dat Nedap op het festival staat. Vorig jaar had het bedrijf een soort karaoke en een digitale matchmaking voor de festivalbezoekers. Dit jaar is het meer gericht op het vervullen van een behoefte onder festivalbezoekers. ‘Dat is ook een voorwaarde van het zijn van een sponsor op Lowlands: het dient fun en relevant te zijn.’
De actie op Lowlands is honderd procent gericht op employer branding en naamsbekendheid bij potentiele medewerkers. Naamsbekendheid onder consumenten is niet belangrijk, zegt Peters.
Tekst Kari-Anne Fygi
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!