En wat gebeurt er met het merk Fortis in Nederland?
De bedrijven worden geïntegreerd. Dus dan is het kleinere Fortis snel exit in dit land.
Het FD heeft vandaag een verhaal over de strijdende merken en meent dat het merk ABN Amro nog wel staat als een huis. Terwijl Fortis over is.
Reclamemaker Eugène Roorda, zegt het helder: 'Fortis is een dwangmatige en bedachte samengestelde merkidentiteit van Amev, de Direktbank, De Amersfoortse, Europeesche Verzekeringen en Stad Rotterdam Verzekeringen. Het is een verzonnen identiteit.
'Dat is duidelijk te zien aan het dwarrelende logo, waar nieuwe blokjes makkelijk aan kunnen haken, maar óók van af kunnen vallen. Alsof daar rekening mee is gehouden in de ontwerpfase!'
ABN Amro heeft volgens Roorda 'gratis Hollandse glorie' aan zich kleven. En het zou goed zijn als er meer nadruk komt op dit verleden.
'Het is onze oudste bank, een van de oudste banken ter wereld, het ruikt naar koning Willem I en zelfs een béétje naar Michiel de Ruyter.'
Minister Bos zei dit weekend: 'Voorlopig heten de banken nog Fortis en ABN Amro. Ik laat het over aan de mensen die daar straks commercieel verantwoordelijkheid voor dragen'.
Laten we een inschatting maken: Fortis Nederland wordt opgeslokt door ABN Amro, dat nu zonder enige internationele activiteiten (want verkocht aan RBS), maar wel met een sterke verzekeringspoot (Amev, Stad Rotterdam en De Amersfoortse), opnieuw kan beginnen.
Eén ding staat als een paal boven water, meldt het FD: de Rabobank profiteert van de onrust bij de concurrent. Meer dan ooit presenteert de bank zich als saai en burgerlijk, en dat werkt.
Alleen de Postbank komt nog enigszins in de buurt, maar die gaat de komende maanden over naar ING. En dat is die bank die zoveel geld verkwist aan de sponsoring van de Formule1....
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!