Premium

'MarTech hoeft niet uitsluitend het domein van mannen te zijn'

6 vragen aan Yoteng Pat, marketing manager bij Relay42

Stichting en organiseren vanavond het event ‘’. Dit is het eerste MarTech event in Nederland waarin vrouwen centraal staan. Met dit event willen de organisatoren, vrouwelijke professionals kennis en ervaring laten uitwisselen over de wereld van marketing technologie.

1. Marketing posities werden altijd sterk gedomineerd door vrouwen. Gaat dit nu ineens veranderen?

'De subdisciplines branding en content binnen marketing zijn sterk gedomineerd worden door vrouwen. Wij zien bij onze klanten dat door de digitalisering van marketingeen nieuw soort marketeer sterk in opkomst is: professionals die data- en technologie gedreven zijn. Vooralsnog zijn mannen hierin oververtegenwoordigd. Met het Girls in MarTech willen wij laten zien dat dit niet uitsluitend het domein van mannen hoeft te zijn. KLM toont dit overtuigend aan met een presentatie van een vrouwelijke marketeer die aan een technische universiteit heeft gestudeerd.' 

2. Waarom is het zo belangrijk dat vrouwen deze uitdaging oppakken?

'Wij staan pas aan de vooravond van de digitalisering en technologisering van ons vak. De ontwikkelingen gaan razendsnel en bieden veel mogelijkheden om marketing slimmer en relevanter te maken. Het is voor alle marketeers belangrijk om mee te ontwikkelen, ongeacht of je man of vrouw bent.'

3. Wat voor kansen liggen er in marketing technology?

'Technologie domineert, dus het is erg belangrijk dat je als marketing professional open staat voor technologische ontwikkelingen en de bijbehorende kansen. Overigens is technologische vernieuwing op zich niet het meest interessante voor het marketingvak. Wat ik interessant vind, is hoe technologie marketeers kan helpen met het opschalen van de één-op-één klantrelatie over alle contactkanalen heen. Automatisering is een hulpmiddel om de klantintimiteit van vroeger terug te brengen door het ondersteunenv an een persoonlijke, relevante dialoog.'

4. Hoe is het achterblijven van het aandeel vrouwen in MarTech te te verklaren. Door het imago van marketing technology, of is het gewoon niet zo leuk voor vrouwen?

'Belangrijkste oorzaak is dat vrouwen minder vaak een technische opleiding hebben. Zelf ben ik absoluut geen bèta, maar ik vind de kansen die marketingtechnologie kan bieden juist heel gaaf. Het gaat om het samenspel van technologie, data en creativiteit. De verschillende disciplines versterken elkaar. Het merk dat dit samenspel het beste onder de knie heeft, wint het van zijn concurrenten.'

5. Wat verwachten jullie hiermee concreet te bereiken? Meer stageplaatsen? Meer vrouwelijke instroom op school?

De MarTech sector groeit sterk. Gartner heeft voorspeld dat de it-uitgaven van de CMO dit jaar die van de CTO zullen overtreffen. Met dit event willen we op een laagdrempelige wijze aantonen dat deze sector vrouwen veel te bieden heeft. Het maakt niet uit of je een tech achtergrond hebt. Als je ervoor openstaat, kan marketingtechnologie je juist helpen een nog betere marketeer te worden.' 

6. Kom je straks nog aan de bak in marketing, zonder vergaande technische kennis?

'Ja, hoor. Maar het is wel belangrijk dat je ervoor openstaat en begrijpt wat de mogelijkheden van technologie zijn zodat je deze goed kan inzetten.'

Aanmelden voor het even kan

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie