door gastblogger Thecla Schaeffer van
FHV BBDO
Vandaag in het FD: steeds meer marketingactiviteiten worden verplaatst naar lage lonen landen. Albert Heijn doet het al en laat de verpakkingen van huismerken in India maken.
Creatieve bureaus kunnen maar beter op hun tellen passen, want voor je het weet huren we die Polen niet alleen in om onze huizen te verbouwen en asperges te steken, maar ook om bijvoorbeeld huisstijlen te ontwikkelen en tv reclames te maken.
Het argument dat de mensen in lage lonen landen geen creatieve concepten kunnen ontwikkelen, omdat ze onze lokale markt en cultuur niet kennen, zal niet lang stand houden.
Juist omdat manuren in die landen zo goedkoop zijn, hebben ze alle tijd om zich te verdiepen in lokale doelgroepen. Misschien wel nog véél méér tijd dan de gemiddelde Nederlandse marketeer hieraan besteedt.
Bovendien: "Als Amerikanen en Engelsen onze Nederlandse campagnes kunnen maken, waarom Indiërs dan niet?" vraagt Maureen Beerepoot van ontwerpbureau Froq (een Nederlands-Indiase joint venture) zich terecht af in het artikel in het FD.
En wie geen Polen wil inhuren, maar wel geld wil besparen, kan nog altijd gaan Doe-Het-Zelven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!