Het lijkt sterk op het Sellaband-principe: je neemt een aandeel in een project dat iets moois zou kunnen worden, maar in de bestaande markt lastig ontdekt wordt. En als het echt een succes wordt, dan profiteer je mee. Mocht het toch niets worden, dan is door de collectieve inspanning het verlies ook gering. Dat principe wordt na muziek, nu ook toegepast op boeken.
Iedereen kan vanaf vandaag op de website Tenpages.com beleggen in zijn favoriete boek. De lezers bepalen zelf welke boeken worden uitgegeven. Schrijftalent krijgt zo de kans om ontdekt te worden. En de belegger deelt mee in het succes.
‘Tienduizenden Nederlanders schrijven boeken, daar zitten prachtige boeken tussen, misschien wel bestsellers. Maar de kans dat je de loterij wint, is groter dan dat een gerenommeerde uitgever je boek uitgeeft’, zegt Valentine van der Lande, de oprichter van TenPages.com. ‘TenPages.com is de eerste website ter wereld waar de lezer bepaalt welk boek wordt uitgegeven. Het is een revolutie in uitgeversland.’
Van der Lande (31), zelf afkomstig uit het boekenvak (ze heeft ook bij bol.com gewerkt), zegt dat het hoog tijd is dat de uitgeversbranche digitaliseert. ‘Dit gaat veel verder dan e-books, dat over het distribueren van bestaande boeken gaat. TenPages.com vraagt de lezer wat hij wil lezen en welk boek hij gaat kopen. En de lezer die aandelen heeft gekocht verdient aan het boek als het wordt uitgegeven.’
Nu bepaalt volgens Van der Lande een kleine groep redacteuren van uitgeverijen wat er wordt uitgegeven. ‘Dit is niet efficiënt. Zij worden overspoeld met manuscripten, de meeste daarvan belanden in de prullenbak, al dan niet gelezen. Bij TenPages.com is het publiek de literair agent. En auteurs hoeven niet langer te leuren met hun boeken’, aldus Van der Lande.
Hoe werkt het? Op TenPages.com publiceert de auteur de eerste tien pagina’s van zijn manuscript. Wanneer er 2.000 aandelen van € 5 per stuk zijn verkocht wordt het boek uitgegeven door een gerenommeerde uitgever. Voorbeelden van uitgevers: De Arbeiderspers, The House of Books, Pearson.
Als er niet genoeg aandelen zijn verkocht verdwijnt het boek na een aantal weken automatisch van de website. Dan krijgt de belegger zijn geld terug, met aftrek van de door TenPages.com gemaakte kosten. Het auteursrecht berust te allen tijde bij de auteur.
Van der Lande: ‘Debutanten, gevestigde auteurs, iedereen kan manuscripten plaatsen op TenPages.com. Alle genres zijn mogelijk zoals: romans, detectives, kookboeken, dichtbundels, strips, thrillers, dagboeken, chicklit, autobiografieën. Het enige dat we niet doen zijn wetenschappelijke boeken.’
TenPages.com heeft een strategische samenwerkingsovereenkomst gesloten met selexyz, dat onder meer de boeken van op TenPages.com ontdekte auteurs gaat promoten.
In de Raad van Advies van TenPages.com zitten onder anderen schrijver Ronald Giphart en journalist Jeroen Smit (‘De Prooi’).
Angelique Wouters, Chief Digital Officer van selexyz: ‘De samenwerking met TenPages ondersteunt onze inspanningen onbekend schrijftalent te stimuleren en helpt onze samenwerking binnen het uitgeverskanaal te versterken. Wij zien TenPages.com als een prachtig initiatief om aspirerende schrijvers de kans te bieden hun boek te publiceren. Ook past het binnen de ambities van selexyz om web en winkels dicht bij elkaar te brengen."
Daniëlle Schouten, Business Development Manager selexyz: ‘Het brengt schrijver en lezer dichter bij elkaar. Van manuscript tot potentiële signeersessie in een van onze prachtige winkels. De lezer als aandeelhouder voelt zich van begin tot eind betrokken bij het ontstaan van een nieuw boek. En wellicht de ontdekking van een nieuwe bestseller auteur.’
Iedereen dus blij, maar gaat het ook werken?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!