Onderzoeksbureau Aumacon heeft weer op een rijtje gezet wat de automerken aan reclame uitgeven. In 2008 gaven de automerken nog vijf procent meer uit dan in het jaar daarvoor, maar dit jaar –surprise!- lukt dat dus niet.
Over het eerste half jaar van 2009 zakken de bestedingen in met 15 procent. Per verkochte auto ging het reclamebedrag wel omhoog, omdat het aantal verkochte auto’s nog harder daalde: met maar liefst 26 procent.
Kanttekening: het gaat hier om reclamegeld besteed in ‘de oude media’. Internet valt er helemaal buiten en dat lijkt een medium dat steeds belangrijker wordt.
Tv is met een marktaandeel van 55 procent het grootste automedium. Radio zit op 18,1 procent en is met outdoor het enige medium dat groeide in de eerste helft van 2009. Print is uit voor de automerken: 3,9 procent aandeel en dalend.
Welk merk geeft het meeste uit aan reclame per verkochte auto?
De top10:
1.Lexus. 3.884 euro per verkochte auto.
2.LandRover. 2.921 euro.
3.Dacia. 1.564 euro.
4.Mazda. 1.166 euro.
5.Renault. 1.134 euro.
6.Hyundai. 1.115 euro.
7.Chevrolet. 973 euro.
8.Citroën. 774 euro.
9.Nissan. 739 euro.
10.Opel. 673 euro.
De zuinigste is Volkswagen dat dit jaar fors bezuinigde en 56 procent minder uitgaf. Ook Audi schrapte 48 procent. Volkswagen geeft nog maar 128 euro per verkochte auto aan reclame uit. Daarmee is het merk het zuinigste van alle automerken. Audi zit op 183 euro reclamegeld per verkochte auto.
Kanttekening: het zijn brutobedragen, de kortingen die de importeurs bedingen zijn er nog niet af getrokken. En Internet is dus ook niet meegeteld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!