Zou Ikea een speciale brochure voor z’n IS-klanten maken? Een vrolijk 9-jarig gappie legt z’n handwapen op nachtkastje Kafir. In het badkamerkatern staat wasmand Køpke, waarin twee vers afgehakte hoofden uitlekken. Want zo zien IS-gezinnen hun leefomgeving graag. Ikea begrijpt dat vast wel.
Voor de ultra-orthodoxe Joodse Haredim maakten ze ook een religids. Zonder dochters of moeders, omdat vrouwen door Haredim als minderwaardige wezens worden beschouwd.
Ik snap sowieso niet waarom mensen die liever in de middeleeuwen leven, Ikea-spullen willen kopen. Laat je lokale schrijnwerker een stoel maken van olijfbomenhout. Wil je geen dame zien liggen op een Sultan matras? Een link naar kale packhots van Ikea-producten lijkt me meer dan genoeg service voor deze doelgroep.
Waarom zou je in godsnaam een Slegs Vir Kerels-folder maken op verzoek van een stel intolerante zeloten? ‘We like to offer religious public the benefit of enjoying the products and solutions of IKEA in accordance with their lifestyle.' Tussen je doelgroepen faciliteren en een religie van extremisten promoten zitten nogal wat grijstinten, mag ik hopen.
Dit staat haaks op alles wat Ikea als merk wil zijn. Waarom greep het reclamebureau dan niet in? ‘We willen best een folder maken waarin papa Haredim in z’n eentje op de Frenulum familiebank zit. En op de volgende pagina’s een Palestijns gezin, met een kitscherige Koran in hun Billy boekenkast.
'Daarna een stel lesbische christenen, knuffelend op een Gotspe twijfelaar. Op de achterflap een niet-koosjere Ikea-keuken vol swingende hipsters. Incluis meisje met aarsgewei bij de Underverk afzuigkap. Heel Israël dus. Iedereen is compleet anders, op hun standaard Ikea-huis na. Dat maakt Ikea zo uniek.’
Ikea’s schoorvoetende ‘sorry’ komt schijnheilig over, het was bepaald niet de eerste keer. In Saoedi-Arabië werden letterlijk alle vrouwen weggepoetst uit de folder. De gay fotomodellen zijn waarschijnlijk met digitale zweepslagen verwijderd. Dat er bij lokale marketeers van Ikea een inbusschroefje los zit, kan gebeuren.
Dat het niet tijdig werd aangedraaid door brandmanagers en reclamemakers is een ander verhaal. Alsjeblieft zeg, laat je merk of bureau geen propagandaknechtje zijn van groeperingen die intolerantie en polarisatie promoten. We kunnen wel iets positievers bedenken, toch?