Krimp is het nieuwe groeien

De communicatie sector heeft de focus altijd gehad op groei. En dat is verkeerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door

We zijn maar bezig met meer omzet voor onze klanten, een hogere koers van het aandeel, meer medewerkers werven voor vacatures, meer kijkers. Meer, meer meer.

We moeten ons echter voorbereiden op krimp. De bevolking van Nederland, van Noord-West Europa daalt. De economie van de EU – en ook die van Nederland – is aan de beterende hand, maar iedereen die goed kijkt naar de stand van zaken, ziet dat echt spectaculaire groei er de aankomende decade(s) niet in zit. Daarvoor is er te veel schuld, te veel frictie in het totale systeem. Daar bovenop daalt de bevolking want er worden gewoon minder kinderen geboren.

De sector moet gaan nadenken over het helpen van bedrijven bij het communiceren van krimp. Niet als incident - we sluiten een vestiging, er worden wat mensen ontslagen – nee, echt serieus nadenken over wat de ‘corporate story’ is van een bedrijf dat aandeelhouders, medewerkers, leveranciers moet gaan vertellen dat de aankomende jaren het gewoon verstandig is om kleiner te worden, te krimpen.

Niet bezig zijn met het werven van personeel, maar communicatie om mensen te laten snappen dat hun toekomst ergens anders ligt. Consumenten duidelijk maken dat de winkel gaat sluiten, omdat een winkel niet meer renderend is. Krimp is het nieuwe groeien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie