door gastblogger Thecla Schaeffer, FHV BBDO
Het is met recht een goed doordachte through-the-line marketingstrategie te noemen: de stichting Return to Sender van Katja Schuurman. In het gelijknamige tv-programma (bij de publieke omroep Llink) wordt er gezocht naar bijzondere en lokale producten die vervolgens weer onder hetzelfde label bij de HEMA worden verkocht. Daarnaast is er nog een hele hoop free publicity op bijvoorbeeld het YouTube kanaal van Dag en heeft de stichting een reeks aan (commerciële) partners die weer op hun eigen manier over Return to Sender communiceren.
De vraag is of de aandacht op de publieke omroep voor Return to Sender niet als reclame moet worden gezien. Tony Chocolony werd immers door het Commissariaat voor de Media al eens flink beboet, omdat de aandacht ervoor in het programma Keuringsdienst van Waarde als sluikreclame werd gezien. Maar misschien heeft de slimme Katja zo'n tegenvaller van 20.000 Euro al opgenomen in de begroting.
Het werpt ook weer nieuw licht op de vraag hoe lang de publieke omroepen reclame tot het reclameblok kunnen beperken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!