Premium

Joris Evers stapt over van Netflix naar Spaanse voetbalcompetitie LaLiga

Gaat als chief communications officer het Spaanse voetbal 'nog bekender maken’

‘Het is een andere wereld, maar uiteindelijk gaat het toch ook om entertainment.’
 
Joris Evers ziet grote overeenkomsten tussen zijn vorige werkgever Netflix en zijn kersverse nieuwe baan in Madrid waar hij bij LaLiga in dienst is getreden. Niet alleen qua amusement, maar ook wat betreft de dominante rol van technologie: ‘Die bepaalt een groot deel van de toekomst van het voetbal, zowel op TV als op andere apparaten.’
 
Evers is chief communications officer van LaLiga en ‘zal helpen de Spaanse voetbalcompetitie nog bekender te maken in de wereld’.
 
Je bent al even weg bij Netflix. Waarom ben je daar weggegaan?
 
‘Ik ben in september vertrokken bij Netflix, na vijf jaar, drie in Californië en twee in Europa. Mijn voornaamste taak was het neerzetten van het merk, het Emea-hoofdkwartier in Amsterdam en de internationale uitrol. Dat was grotendeels klaar. De focus van Netflix is nu voornamelijk gericht op contentpromotie, niet mijn voornaamste expertise. Na mijn vertrek heb ik een aantal maanden vrij genomen. Dat is zeker aan te raden.’
 
Hoe ben je bij LaLiga terecht gekomen?
 
‘LaLiga benaderde mij via een headhunter. Dit is een snelgroeiende organisatie met nu een kleine 300 man. Een paar jaar terug waren het er 50. Ik ben verantwoordelijk voor communicatie met als belangrijkste taak de internationale bekendheid van het merk en product LaLiga.’
 
Met welk doel?
 
‘Uiteindelijk moet dat resulteren in een sterker merk met meer inkomsten van rechten en sponsorships. Je moet het echt zien als een entertainment-product, LaLiga is een spektakel. Een voetbalseizoen van LaLiga is net als een seizoen van een TV-serie.’
 
Hoe is je Spaans eigenlijk?
 
Redelijk, maar dat zal zeker beter worden.
 
Je wilt de bekendheid van LaLiga wereldwijd vergroten. In welke landen vooral?
 
‘We willen groeien in alle markten, maar het is duidelijk dat een aantal landen bovenaan de lijst staat. Dat varieert van Azië en Afrika tot Noord- en Zuid Amerika. Specifieker kan ik niet zijn.’
 
Joris Evers
 
1998 – 1999 Redacteur internetredactie de Volkskrant.
2000 – 2005 Techjournalist bij IDG in Amsterdam en San Francisco.
2005 – 2007 Senior writer technologieplatform CNET.
2007 – 2011 (Senior) Director Worldwide Public Relations McAfee.
2011 – juli 2014  Director Global Corporate Communications bij Netflix.
juli 2014 – oktober 2016 Vice President, Head of Communications Europe bij Netflix.
Mei 2017 -  heden Chief communications officer  LaLiga
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie