Jong geleerd.. eh…duurzaam gedaan

Ondernemers die voor hun 30e al in het spreekwoordelijke gat in de markt zijn gesprongen zijn geen uitzondering meer in de wereld van de entrepreneurs. Veelal komen deze ondernemers met duurzame en groene initiatieven. Is dit toeval? Is het hun missie om bij te dragen aan een duurzamere wereld? Of zijn het marketingtalenten die goed weten in te spelen op trends en de vraag van de consument? Een aantal veelbelovende initiatieven op een rij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op een dag word je als wakker en bedenk je een briljant plan voor een eigen bedrijf. Ik geloof dat menig jongen of meisje wel eens dit idee heeft gehad. Een voorbeeld van zo’n succesvolle ingeving kreeg de eerstejaars Princeton University student Tom Szaky (toen 20 jaar) in 2002. Hij bedacht een oplossing voor producten die niet of moeilijk recyclebaar zijn en zo ontstond afvalinzamelingsorganisatie TerraCycle.

Voor typisch niet-recyclebaar afval worden inzamelings- en oplossingsprogramma’s bedacht en uitgevoerd. Van al het verzamelde afval worden nieuwe producten ontwikkeld of wordt het materiaal toegepast in nieuwe producten.

TerraCycle werkt daarvoor samen met producenten van allerlei consumentenproducten. Een voorbeeld is de drinkpakjesbrigade, die lastig recyclebare drinkverpakkingen zoals aluminium pouches inzamelt. Overigens is een goed alternatief voor deze verpakkingen de meer milieuvriendelijke kartonnen drankverpakking die grotendeels uit hernieuwbare grondstoffen bestaat. Inmiddels is het bedrijf uitgeroeid tot een wereldwijde miljoenenbusiness en draagt hij met zijn ‘jongensdroom’ op wereldschaal bij aan beter milieu.

Nieuw initiatief
Producten delen spaart energie, materialen en heel veel afval. Tot deze conclusie kwam Daan Weddepohl, de 31-jarige internetondernemer. De logische en simpele gedachte dat wanneer er maar één keer in de maand gemaaid hoeft te worden in twintig tuintjes, er geen twintig grasmaaiers nodig zijn, heeft geleid tot zijn nieuwe initiatief. Op dit moment is hij bezig met het opstarten van Peerby, een online platform inclusief app voor op je mobiel, waarmee je snel en veilig spullen kunt huren van mensen uit je eigen buurt. Duurzaam, creatief én gezelliger. Een logisch idee waarvan velen zullen zeggen: “waarom bestaat dit nog niet?” Een goed voorbeeld van het bewust maken van de consument en intussen een nieuwe behoefte creëren.

Brede doelgroep
Ook Helen Kranstauber, 28, is een toonbeeld voor een jonge, gedreven onderneemster. Zij startte in Nederland het Food Film Festival, een festival over eten. Het idee achter dit festival is om hun ideologie -een betere (good, clean en fair) wereldwijde voedselverdeling- te delen met een brede doelgroep. Zij zag dit initiatief in de VS en wilde dit ook in Nederland groot maken.

Studentenbedrijf Enjoy Our Planet stellen de termen afvalscheiding, duurzaamheid en groen centraal. Kinderen zouden van jongs af aan al moeten leren hoe zij met afval om moeten gaan onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’. Met het concept ‘Jip & Pip’ worden kinderen actief bewust gemaakt van hoe zij met afval om moeten gaan. Het concept bestaat uit twee afvalbakken, een educatieve game en een lespakket. In de eerste maand werden er al 15 verkocht. Dit bedrijf heeft vorig jaar de titel ‘Nederlands duurzaamste Studentenbedrijf’ gewonnen.

Twee goede eigenschappen
Duurzame initiatieven ontstaan mijns inziens door jonge ondernemers, omdat zij beschikken over twee goede eigenschappen. Ten eerste de overtuiging dat de wereld duurzamer kan en moet. Deze groep jongeren zijn zich bewust van de kracht van duurzaamheid. Zij integreren dit in hun dagelijkse leven, denken na over de toekomst en de leefbaarheid van de planeet en zijn zich bewust van de omgeving om hen heen. Een duurzaam bedrijf of initiatief starten ligt dan voor de hand omdat dit past bij hun denkwijze en levensstijl. In tegenstelling tot 50 jaar geleden, toen het als organisatie een uitzondering was om je bezig te houden met duurzaam ondernemen, lijkt het onder deze groep het uitgangspunt. We kunnen er simpelweg niet meer omheen omdat het vanuit de intrinsieke motivatie ontstaat. Duurzaam als windowdressing-marketingtool lijkt bij hen geeneens een optie. Gelukkig maar.

Ten tweede denkt deze groep veelal niet in beperkingen, maar in mogelijkheden. Zij zien en bedenken initiatieven die er simpelweg nog niet zijn, maar waar de consument wel behoefte aan heeft. Ook creëren zij behoefte door de consument bewuster te maken van de omgeving om hen heen zoals the Youth Food Movement en Peerby dat doen. Educatie en bewustwording resulteren uiteindelijk in een nieuwe behoefte waar deze groep ondernemers dan als eerste op kan inspringen. Ze denken als het ware voor de markt uit. Met een duidelijke overtuiging, bewustzijn van de omgeving en een ondernemende state-of-mind beschik je als jonge ondernemer denk ik daarom over dé basis-ingrediënten om in je jonge jaren uit te groeien tot een succesvolle duurzame ondernemer. Ik hoop – en denk – geen trend, maar een ontwikkeling here to stay.

Birgit Kamp, Marketing Manager van Tetra Pak Benelux

Noot: de in deze blog weergegeven meningen zijn strikt persoonlijk en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de visie van mijn werkgever.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie