1. Geloof je écht in delen of is het een hype?
Het is zeker geen hype maar een evolutie naar een nieuwe vorm van economie. De deeleconomie is om verschillende redenen een vorm van samenwerken die beter past bij de huidige Generatie Y. Deze generatie is socialer, gebruikt beter zijn netwerk van vrienden, vrienden van vrienden en gelijkgestemden en heeft van jongsaf geleerd om de kortste en meest efficiënte weg naar oplossingen te nemen. Van delen wordt uiteindelijk iedereen beter, enkel de tussenschakels die vroeger enkel namen (mark-up marges) zonder te (laten) delen worden uitgegomd.
2. Heb je een voorbeeld van hoe je zelf deelt?
Ik als Gen Xer doe bijvoorbeeld aan kennisdeling. Daarom heb ik een drietal jaar geleden beslist om de kennis die ik opgedaan had binnen mijn onderzoeksburo InSites Consulting gewoon neer te schrijven in een marketing boek How Cool Brands Stay Hot dat voor iedereen: studenten, marketing practici én concurrenten beschikbaar is. Als een van de oprichters van InSites Consulting doen we ook aan macht- en kapitaaldeling: we geven jonge mensen de kans om door te groeien tot partner board en aandeelhoudersniveau. We zijn ooit met 4 Gen Xers gestart en hebben inmiddels onder de 9 partners een aantal Gen Yers in de board.
3. Op welke manier kunnen media delen en er toch goed aan verdienen?
Wel het woord medium zegt zelf eigenlijk dat het tussenschakel is, een curator tussen gebeurtenissen of inhoud (vaak aangereikt door nog andere curators – Reuters, ANP…) en iemand die op de hoogte wil zijn. In deze deeleconomie wordt die tussenschakel en het business model erachter moeilijker en moeilijker. Niet dat traditionele media zullen verdwijnen maar ze concurreren wel met sociale media, burgerjournalistiek e.d.m. Ik denk dat hun rol vooral moet zitten in het aanbieden van gekende en betrouwbare kwaliteit van curatorschap en dus een stuk terug naar specialisatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!