Jan Bunt: 'Marketeer, keer terug naar de Europese waarden'

Jan Bunt is de peetvader van veel marketeers in Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat wil zeggen: veel marketeers die momenteel belangrijke banen hebben, zijn door hem in Rotterdam opgeleid.

Bunt is al weer enige tijd met emiraat, maar heeft nu in het Tijdschrift voor Marketing een erg lang verhaal geschreven over wat er allemaal fout gaat in marketing en in de besturing van grote bedrijven. Hij gaat daarbij breder en dieper dan we doorgaans gewend zijn als het over kritiek op marketing gaat.

Ik kan het verhaal hier niet helemaal herhalen, lees het in TVM, want het is echt de moeite waard. Op staat een korte samenvatting.

Het komt er op neer dat bedrijven zonder enige discussie hun Rijnlandse bestuurmodel opzij hebben gezet voor het Angelsaxische model en daar is marketing nu de dupe van.

Bunt constateert dat beursgenoteerde ondernemingen de laatste jaren in hun strategisch beleid en in hun doelstellingen voortdurend getracht hebben het de Effectenbeurs naar de zin te maken, zonder dat ze daar ook maar op de een of andere manier voor zijn beloond.

Bunt: 'Voor de aanhangers van het shareholdersmodel waren hoge winsten heilig. Daar mocht niet aan worden getornd, wat er ook gebeurde. Zelfs voor het handhaven van de concurrentiepositie broodnodige prijsverlagingen moesten door efficiencystijgingen vooraf gegaan worden. En werden derhalve zo lang mogelijk uitgesteld.'

'En wat het ergste is, nog steeds worden de ondernemingsdoelstellingen vrijwel uitsluitend geformuleerd in financieel-economische termen, zoals winstbijdrage en winstmarge.'

Bunt constateert dat vrijwel iedereen zijn pleidooi voor het stakeholdersmodel als een gevecht tegen de bierkaai beschouwt.

'De steeds verder voortschrijdende internationalisering en de steeds dominantere positie van de financieel economische wereld in de VS heeft er toe geleid dat het Angelsaksische financieel-economische denken is gaan overheersen. Het lijkt er op dat we in Europa niets anders kunnen doen dan onder aanvoering van de commissie Tabaksblat, het moede hoofd in de schoot te leggen en ons er bij neer leggen, 'dat de wereld nu eenmaal momenteel zo in elkaar steekt.'

Ik weet niet of het veel uithaalt, maar Bunt legt wel de vinger op de zere plek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie