Op welke manier haal je het beste uit je interne middelen? Hoe gebruik je je personeelsblad of intranet? Heb je wel allebei nodig? En als je ze beiden hebt, hoe stem je ze dan het beste op elkaar af? Actuele vragen, die bij veel organisaties en ondernemingen speelt. Daarover publiceerde ik een artikel op Frankwatching.com, waarop veel reacties kwamen. In dit artikel zet ik nog eens wat van die afwegingen onder elkaar. Maar vraag ook om je hulp: doe mee aan een onderzoek en help de conclusies aan te scherpen!
Ministeries bezuinigen personeelsbladen weg, intranet is alternatief
De aanleiding voor de discussie was het bericht dat verschillende ministeries stoppen met hun personeelsblad. Ten faveure van hun intranet, dus. Ik vraag me af of ze een verstandige beslissing nemen, daar op die departementen. Want heb je eigenlijk niet gewoon beide middelen nodig? Tuurlijk, overschakelen van een personeelsblad op interne communicatie die alléén nog maar via internet verloopt, betekent in elk geval een kostenbesparing. Ga maar na: je hoeft geen ontwerpers/DTP’ers meer in te huren. Je hebt geen druk- en verzendkosten. En de redacteuren hebben veel bedrijven en organisaties toch al.
Als je kijkt naar de verschillende doelen die je met een blad kunt nastreven, merk je dat veel ook met intranet bereikt kan worden. Informeren van je medewerkers over actualiteiten gaat bijvoorbeeld prima: sneller, accurater en minstens even diepgravend. Zelfs achtergrondverhalen worden in theorie goed gelezen. Steeds vaker blijkt uit onderzoek dat voldoende relevantie van een artikel ervoor zorgt dat mensen 74% van zo’n verhaal ook leest. En dat is een hoger percentage dan bij een krant.
Maar je mist echt wel wat waardevolle functies
Als het aankomt op diverteren, collega’s in beeld brengen en - algemener gezegd - ‘boeien en binden’… Tja, dan wordt het toch wel wat moeilijker. Bladen hebben wel altijd een wat ongrijpbare maar oh zo belangrijke dimensie toegevoegd aan de interne communicatie: beleving. En onderzoeken tonen aan dat het personeelsblad de betrokkenheid bij collega’s en werkgever verhoogt. Ook wel logisch, want wie gaat er voor de lol in het smoelenboek fotootjes zitten loeren? Hoe vaak ga je eens effe lekker zitten voor intranet?
Met onderzoek meer onderbouwde, meer steekhoudende conclusies
Op mijn artikel op Frankwatching.com (“Intranet vs Personeelsblad”) volgde een interessante discussie, maar het leidde vooral tot het besef dat organisaties en ondernemingen heel veel kennis voor waar aannemen, en weinig zeker weten.
Geïnspireerd door dat besef, besloot mijn bureau onderzoek te doen. Met dit onderzoek willen we inzicht geven in de stand van zaken rondom intranet en personeelsbladen in interne communicatie. Zo kunnen we onderbouwde, steekhoudende conclusies trekken. Hoe pakken grote ondernemingen en publieke organisaties het aan? En wat kunnen we daarvan leren? Wat is de ideale manier om de synergie tussen personeelsblad en intranet te benutten? Wat werkt? Wat werkt niet?
Onderzoeksopzet: kwantitatief onderzoek, kwalitatief onderzoek & groepsdiscussies
Op hoofdlijnen ziet de aanpak van ons onderzoek er als volgt uit:
• Kwantitatief onderzoek, in de vorm van een online enquête die gekoppeld is aan dit artikel. > Ga naar het onderzoek.">Ja, ik wil meedoen! (10 vragen) >> Ga naar het onderzoek.
• Kwalitatief onderzoek, in de vorm van diepte-interviews met verschillende organisaties en ondernemingen.
• Groepsdiscussie tijdens Logeions Grand Parade, op 14 mei 2009 in Utrecht.
Doe mee: vul de enquête in (en ontvang de resultaten als eerste)
Bij dit onderzoek is jouw input is onmisbaar. Doe dus mee met deze enquête! Je hulp wordt beloond: je ontvangt als eerste een samenvatting van de belangrijkste resultaten en conclusies (per e-mail).
> Ga naar het onderzoek.">Ja, ik wil meedoen! (10 vragen) >> Ga naar het onderzoek.
Bij dit onderzoek krijgen we overigens waardevolle hulp van (de redacties van) Frankwatching, CommunicatieOnline en Katja Staring (KatCom). Over de eindresultaten van het onderzoek zal ik bovendien een artikel schrijven. Dat wordt waarschijnlijk eind mei, begin juni.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!