Door Sander Dorst, communicatieadviseur Orange Otters
Je kent het wel, het ene jaar is Levi’s een oubollig merk, het jaar daarop loopt iedereen met het iconische rood-witte logo op de borst. Wat is er gebeurd? Het tipping point is bereikt: het moment waarop een kleine verandering de balans omverwerpt en een grote verandering teweegbrengt (Gladwell, 2000). Iedere verandering gaat gepaard met een kantelpunt, zo ook in organisaties. Maar hoe bereik je dit?
Juiste mensen
Er is een aantal factoren die het omslagpunt kunnen versnellen. Eén van deze factoren is de law of the few. Deze regel stelt dat het creëren van een tipping point niet voor iedereen is weggelegd. Kies jij niet de juiste mensen om een verandering te starten? Dan dooft deze als een lucifer. Weet jij de juiste mensen in te zetten? Dan zal de verandering als een lopend vuurtje door de organisatie gaan.
Er zijn drie soorten mensen die je kunt inzetten om zo’n kantelpunt te bereiken:
- Verbinders: dit zijn de collega’s die iedereen kennen en die graag mensen aan elkaar introduceren: ‘Oh, ben je op zoek naar iemand die je kan helpen met Photoshop? Loop eens langs bij Karin, die kan daar goed mee overweg.’
- Experts, ook wel mavens genoemd, zijn de collega’s die veel weten en hun kennis graag delen. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk en binnen no time maak jij zelf ook gebruik van hun kennis.
- De Verkoper is de charismatische collega om wiens verhalen iedereen altijd moet lachen. Deze collega kan bij uitstek het idee van de verandering vertalen in een verhaal, en weet zo de menigte mee te krijgen.
Identificeer deze collega’s met data
In een kleine groep is het vaak niet zo moeilijk om de collega’s te vinden die deze rollen innemen. Maar hoe ga je te werk in een grote organisatie? Mijn advies: zet een sociale netwerkanalyse in en laat data de juiste collega’s vinden. Hoe?
1. Verbinders. Een netwerkanalyse identificeert groepen in een organisatie. Met een visuele weergave is het duidelijk welke collega’s tussen twee of meerdere groepen in staan. Hoe groter de organisatie, hoe meer verbinders er zijn. De afbeelding hieronder illustreert hoe de blauwe en groene knopen met elkaar verbonden worden door de oranje knoop. Dit is een verbinder, deze collega heb je nodig!
2. Experts zijn wat lastiger te identificeren, maar als je goed zoekt kun je ze vinden. Wanneer je in de netwerkanalyse ook het kennisniveau over een bepaald onderwerp meeneemt, kun je kijken welke persoon de meeste kennis én connecties heeft. Wanneer deze connecties zich door de gehele organisatie verspreiden, heb je de expert geïdentificeerd.
3. Verkoper: net als de verbinders zijn de deze mensen vrij gemakkelijk in het netwerk te vinden. Het zijn vaak de grote stippen, met daaromheen veel andere stippen. In de afbeelding hieronder zie je hoe de oranje knoop duidelijk de verkoper is.
Idee laten plakken
Wanneer je de juiste mensen identificeert, kun je ze inzetten als ambassadeur van je verandering. Dit kan de verandering versnellen, maar is niet de enige voorwaarde voor een succesvolle verandering. Zo moet het idee van de verandering blijven plakken, én de fysieke omgeving moet zich lenen voor het doorvoeren van de verandering. Maar begin bij de juiste mensen.
Het tipping point is een concept van Malcolm Gladwell, beschreven in zijn boek ‘The Tipping Point’.
Wil je meer weten over organisatieverandering? Kom dan op 12 mei 2020 naar Communicatie&Change. Experts als Jitske Kramer, Patrick van Veen en Huib Koeleman leren je om veranderingen in goede banen te leiden. Klik hier voor meer informatie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!