Interactie met uw klanten via de twee grootste apps ter wereld

Zou het niet mooi zijn als u met iedere klant op het juiste moment één-op-één kunt communiceren zonder dat u daarvoor eerst een App hoeft te ontwikkelen die uw klanten moeten vinden, downloaden en daarna regelmatig moeten gebruiken?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is niet zo moeilijk als het lijkt. Uw klanten hebben namelijk twee Apps op hun mobiele telefoon die u daarvoor kunt gebruiken.

Iedereen kent deze Apps en gebruikt ze met enige regelmaat: ik heb het over SMS en de mobiele internet browser.

SMS als uitnodiging

SMS is de bekendste data-App en wordt wereldwijd enorm veel gebruikt. Ondanks, of misschien wel dankzij de opkomst van de populaire Instant Messaging Apps zoals WhatsApp (die met name een uitdaging vormen voor het verdienmodel van de telecom bedrijven) is SMS een interessante App om uw klanten uit te nodigen met u te communiceren. Met een SMS kunt u afzonderlijke klanten, op precies het juiste moment uitnodigen om over het onderwerp dat op dat moment relevant is te communiceren; met de zekerheid dat 97% dit leest. De interactie die u met uw klanten heeft, vindt plaats in de mobiele internet browser.

Mobiele internet browser voor de dialoog

De mobiele internet browser is een veelzijdige App die u kunt inzetten om met uw klanten in tweerichtingsverkeer te communiceren. U kunt hiervoor zelf mobiele landingspagina’s (laten) ontwikkelen of u kunt gebruik maken van standaard software oplossingen die speciaal ontwikkeld zijn om interactie met uw klanten te faciliteren (zoals aangeboden door de Mobile Interaction Company). Deze oplossingen bieden de mogelijkheid om de onderwerpen waarover u met uw klanten wilt communiceren campagnematig te beheren en de resultaten op de voet te volgen.

Een voorbeeld: het festivalseizoen

Met het aanbreken van het voorjaar is het festivalseizoen weer begonnen. Festivals kenmerken zich door grote aantallen bezoekers die genieten van verschillende artiesten, muziek, eten, drinken en gezelligheid. Voor adverteerders vormen festivals interessante bijeenkomsten om hun doelgroepen te bereiken. Adverteerders kunnen hiervoor bijvoorbeeld een App ontwikkelen en de bezoekers vragen deze te downloaden en te gebruiken.

Een alternatief is bezoekers bij het kopen van hun toegangskaart te laten inschrijven voor (gratis) SMS alerts tijdens het festival. Bijvoorbeeld om geïnformeerd te worden wanneer hun favoriete artiesten optreden. Een kwartier voordat een artiest start met het optreden ontvangt de bezoeker een SMS Alert. De SMS bevat een uitnodigingstekst en een linkje. Met de SMS wordt de bezoeker op maat bediend en via het linkje kan de bezoeker extra informatie lezen. Deze informatie wordt getoond in de mobiele internet browser. Bijvoorbeeld op welk podium de artiest zal optreden en de route beschrijving naar dit podium. Een adverteerder kan daarbij de bezoeker verrassen met een cadeautje: “dichtbij het podium staat een bar waar je op vertoon van een mobiele coupon een gratis biertje kunt ophalen”. Bezoekers kunnen direct hun belevingen delen met de organisator, de adverteerders en hun vrienden via Facebook en Twitter.

Na afloop van het festival kan de organisator van het festival de bezoekers een bedank SMS sturen. Dit SMS bericht nodigt bezoekers uit zich aan te melden om op te hoogte te blijven van andere festivals en activiteiten. Door te klikken op het linkje in de SMS kan de bezoeker zich inschrijven, gebruik makend van de mobiele internet browser.

Dit voorbeeld van mobiele interactie laat zien dat met SMS en de mobiele internet browser op relevante wijze met doelgroepen kan worden gecommuniceerd om verschillende marketingdoelstellingen te halen.

De komende tijd zal ik regelmatig op MobileMarketing.nl artikelen plaatsen die de mogelijkheden van SMS in combinatie met de mobiele internet browser beschrijven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie