Premium

‘Innovatie gaat in retail niet snel’

5 vragen aan Valentijn Bras (Scoupy)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In 2011 startte Scoupy vooral als aanbiedingsplatform. 3,5 jaar later is het bedrijf uitgegroeid tot 45 mensen en voor veel (retail)merken een belangrijk platform om de consument te bereiken. Adformatie stelde aan oprichter Valentijn Bras vijf vragen.


1) Het is alweer 3,5 jaar geleden dat Scoupy als ‘kortingsplatform’ is gestart. In hoeverre is de vorm de afgelopen jaren veranderd? 
Bras: We staan op het punt een hele grote verandering door te voeren in onze key value propositie. Tot op heden was mobile couponing de trigger die mensen naar de winkel moest brengen. Daarbij maakten we al gebruik van allerlei gegevens om de persoonlijke relevantie en daarmee de kans op conversie te verhogen, zoals locatie en eerder gebruikte coupons.  Vanaf volgende week komt onze nieuwe platform en app live. Daarin ga je als consument je favoriete merken, retailers en winkels in de buurt volgen. Als die een nieuwe voordeelactie of ander relevant nieuws hebben, laten wij het je meteen weten. Dat kunnen ook bestaande acties zijn en geldt trouwens ook voor folders. Je hoeft dan als consument dus niet meer steeds alle beschikbare content te doorzoeken, dat doen wij voor je. Uit de content die voor jou relevant is, stellen wij je persoonlijke overzicht samen. Helemaal nieuw daarbij is onze Cashback propositie. Je koopt in de winkel het actieproduct van jouw merk, betaald ter plaatse het volle bedrag en krijgt via scoupy je geld terug. Deze feature staat pas net live, inmiddels hebben Wilkinson, DE Senseo, Kwekkeboom en Tjolk al acties ingepland of open. We verwachten hier erg veel van de komende maanden.’

2) De Scoupy app meer dan 750.000 keer gedownload. Hoeveel consumenten gebruiken de app maandelijks? 
Bras: ‘Dat wisselt sterk, maar gemiddeld over de laatste maanden tussen de 20 en 30% van de base. Dat is in het verleden wel hoger geweest. Dat deze aantallen terugliepen lag in de complexiteit van het steeds weer sourcen van nieuwe en relevante content bij onze klanten. Vandaar ook dat we nu een andere kant op bewegen.’ 

3) Mobile Loyalty lijkt een steeds belangrijker item te gaan worden voor retailers. Kan loyalty wel via een platform van derden verlopen? 
Bras: ‘Natuurlijk! Sterker nog: ik denk dat het dan juist nog beter kan werken. Immers: we zitten allemaal niet te wachten op 25 verschillende apps op onze telefoon die in essentie allemaal het zelfde doen. Bovendien: Waarom zouden al die bedrijven allemaal dezelfde ontwikkel- en onderhoudskosten betalen? Tot slot: Loyalty gaat in essentie om data marketing. De meeste retailers zijn daar zelf niet heel goed in. Airmiles wordt ook niet beheerd door AH of Shell zelf. Daar zitten externe specialisten op.’ 

4) Een kortingsplatform als Groupon is veel negatief in het nieuws geweest. Profiteren jullie hiervan of worden jullie vaak over één kam geschoren? 
Bras: ‘Natuurlijk wordt de vergelijking veel en vaak gemaakt, maar wij hebben hier eigenlijk weinig last van. Ons model is ook heel anders, wij zijn veel meer een medium en doen geen transacties op onze platform. Onze klanten en gebruikers snappen dat verschil.’ 

5) Uit het meest recente Mobile Marketing Monitor-onderzoek blijkt dat marketeers komende tijd meer op Mobile Coupons gaan richten. Wat merken jullie daarvan? 
Bras: ‘We hebben in de afgelopen drie jaar gemerkt dat we aan de vroege kant waren. Innovatie gaat in retail niet snel. Daar hebben we ons wel een beetje op verkeken. Maar de mogelijkheden die mobile voor retail biedt zijn gigantisch en niet te negeren. De laatste maanden merken we dat we in onze gesprekken op meer begrip stuiten bij klanten, dat het onderwerp steeds hoger op de agenda komt te staan. Mooie ontwikkelingen dus!’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie