Multiple Sclerose (MS) is een ziekte die toeslaat bij relatief jonge mensen, tussen de 30 en 40 jaar. De ziekte heeft een hoge naamsbekendheid, terwijl maar weinig mensen zich er een beeld bij kunnen vormen.
Dit komt doordat de gevolgen van MS zo uiteenlopend zijn. De één belandt in een rolstoel, de ander verliest zicht, weer een ander raakt denkvermogen kwijt. Sommigen overlijden aan MS, anderen weer niet.
Kortom: de ziekte is moeilijk te duiden. Dit diffuse beeld maakt fondswerving voor MS erg moeilijk. Onbekend maakt onbemind.
Stichting MoveS is een initiatief dat in 2013 is opgericht om middels evenementen geld op te halen voor bestrijding van de ziekte. Om het grotere publiek te kunnen bereiken wil het meer begrip kweken voor de ziekte.
MoveS sloeg de handen ineen met Etcetera en samen ontwikkelden ze een éénduidig thema: MS-patiënten moeten vroegtijdig afscheid nemen van hun lichaamsfuncties.
Met deze scherpe ‘propositie’ van de ziekte werd een campagne ontwikkeld met diverse middelen. Van film (bioscoop & tv) en outdoor tot online testimonials waarin patiënten op emotionele manier afscheid nemen van hun lichaamsfuncties: ‘Wat hebben we een plezier gehad met elkaar, maar nu gaan we helaas elk onze eigen weg’.
Zie ook de de site afscheidvanms.nl
Credits
Klant: MoveS
Verantwoordelijk bij klant: Ivar Schutte en Edwin van Wijngaarden
Bureau: Etcetera
Creatie: Stan van Zon en Gido van der Vlies.
Producer bureau: Marieke Prette en Remko Esser
Account: Martin Stiemer
Strategie: Job Koopman
Productiemaatschappij film en fotografie: Hazazah
Regisseur: Nanno Jiskoot
DP: Myrthe Mosterman
Producer film: Judith Roosenstein
Online en grading: Captcha
Muziek: Nando Eweg / Sounds Like Film
Sounddesign: Melcher Meirmans / Sounds Like Film
Editor: Marvin Schoemaker
Fotografie OOH: Jeroen Hofman
Producer Fotografie: Cynthia Fidder
Beeldbewerking: Pineapple Imaging
Fotografie patiënten: Michel Porro
Mediabureau: MBuy - Steven Kraanen en Özlen Uncu
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Gelukkig zien m’n kinderen dit niet, want ik moet zelf ff bijkomen van deze beelden. Zeker met dat liedje er nog bij! Belachelijk dat dit mensen aan het denken moet zetten, dat kan toch anders!
Reactie van mijn dochter: dit is net een horor film! Dat kan echt wel anders hoor mensen !!
Mijn dochter van 29 jaar die sinds kort weet dat ze ms heeft liep juist weg van de tv
Ik wist niet hoe snel ik moest wegzappen! Wat een verschrikkelijk naar filmpje, werd onpasselijk ervan! Mijn dochter heeft het gelukkig niet gezien en ik hoop dat ze dit ook nooit zal zien! Ms is een verschrikkelijke ziekte,maar van dit filmpje worden mensen met deze ziekte op een afschuwelijke wijze ermee geconfronteerd .
Aandacht voor ms kan ook op een meer humane manier en hoeft echt niet met dit hororfilmpje te pas en te onpas.
Heb nu echt angst dat mijn dochter als ze alleen tv kijkt dit filmpje te zien krijgt en depressieve gedachten krijgt.
Aub laat dit stoppen!!!
Ik vind het een kort en zeer krachtige reclame en juist goed uitgelegd met weinig woorden.
Nogmaals tuurlijk confronterend, maar wel door het liedje blijft het bij mensen die absoluut niet weten wat het is , wel hangen. (Iedereen heeft dit liedje vroeger wel geleerd op school) Bij mij schoten ook de tranen over mijn wangen, maar een ander begrijpt het nu iets beter wat een impact het heeft.
Ik zap tegenwoordig zo snel mogelijk weg, bah bah
Ik vind dit niet normaal laat ze asjeblieft deze reclame meteen gaan verwijderen zeg!!
Het lijkt wel of het iets leuks is dat iemand ms heeft en zijn lichaam functies verliest... Schaam je!
Hoe denigrerend naar MS patienten toe.
Mijn man heeft MS en deze reclame is echt vreselijk om te zien.
Ik weet niet wie dit verzonnen heeft maar dit kan echt niet.
Ik hoop dat hij snel word verwijderd.
In deze corona tijd waar iedere ms patiënt zijn hart vast houdt om niet besmet te worden en terdege van de risico,s bewust is.
Het muziekje ronduit walgelijk. Wie verzint zo iets!
Maar deze reclame is echt zo misselijk makend . Dat komt door het liedje wat erbij geplakt is .
Zelfs voor mensen met MS is dit onacceptabel.
En dan dit vrolijke liedje jullie moesten je eigen schamen om dit aan MS te koppelen net of het leuk is als heel veel functies uitvallen.
Doe Ons een PLEZIER en HAAL deze reclame? er van af het is Te erg voor woorden dit doet PIJN
Er wordt totaal geen rekening gehouden met partners, kinderen, ouders of andere familieleden van ms-patiënten. Ik begrijp dat er veel geld nodig is voor onderzoeken, maar het zou mooi zijn als dit op een andere manier onder de aandacht zou worden gebracht.