"De regionale dagbladen van Wegener hebben bedrijfseconomisch een goede toekomst, wanneer de kansen in de markt worden gegrepen. Niet alleen door een multimedia-aanpak, maar ook met gedrukte producten naast vlaggenschip het dagblad kunnen nog interessante delen van de markt worden betreden. Daarvoor zou het concern vooral moeten investeren in professionele nieuwsgaring in de regio, in plaats van deze in te krimpen. Hun unieke regionale informatiepositie kunnen de uitgeverijen zo verder versterken." Dat concludeert de werkgroep van zeven Wegenerdagbladen in haar rapportage die afgelopen vrijdag aan de redactieraden en redactiecommissies is aangeboden. (zie villamedia voor het rapport)
Het pleidooi is mij uit het hart gegrepen. Eerder deze maand bepleitte ik in Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad dezelfde zaak. Een samenvatting van een liefdevol pleidooi voor regionale kranten:
Om de oplagecijfers weer omhoog te krijgen moeten regionale dagbladen het nieuws veel sterker regionaliseren. “Als het de regio niet raakt, schrijven wij het niet op”?, zou een mooi strategisch uitgangspunt in het bladconcept zijn.
Regionale kranten kennen grof gezegd een indeling in een algemeen deel en een regionaal katern. Bij steeds meer regionale kranten sneuvelen de nieuwsdiensten en de specifieke redacties als binnenland en economie. Daardoor wordt het algemene deel slechts gevuld met berichten van ANP en GPD. De regio ontbreekt bij die kranten (bijvoorbeeld bij Haarlems Dagblad) in het eerste katern volkomen.
Het regionale deel is voor de meeste lezers de reden om zich op een regionaal dagblad te abonneren. De beperkte ruimte van het regiokatern dwingt de regioredacties tot radicale nieuwskeuzes. Daardoor liggen er in de regio voor de huis-aan-huisbladen nog voldoende verhalen om hun pagina's mee te vullen. Een nieuwe hondenriemsalon haalt bijna nooit het dagblad, maar gaat huis-aan-huis altijd kwispelend mee.
De kracht ligt in de regio door de kennis van die regio. Zeker de oudgedienden op de redactie zijn vaak beter ingevoerd in belangrijke regionale beslissingen of ontwikkelingen bij bedrijven dan de bestuurders van die organisaties. Waarom dan niet veel meer accent leggen op het regionale nieuws? Dus ook op de binnenland pagina vooral ingaan op berichten die de regio raken; of een landelijk bericht brengen, maar dan specifiek vertellen waar het de regio raakt.
Ik denk dat zo’n inhoudelijke omslag meer oplevert dan bijvoorbeeld het overgaan op tabloid formaat. Bovendien zorgt het voor mij als woordvoerder voor regionale reuring in de tent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!