Tegenwoordig worden nieuwe consumentenelektronica ook in een vroeg stadium gekocht door consumenten met lagere (technische) kennisniveaus. Een waarschuwing van de Consumentenbond niet te vroeg in digitale televisie te stappen is niet meer van deze tijd.
De keuze voor de nieuwste technische apparatuur was veelal ook gerelateerd aan leeftijd. Dat verandert. Denk aan de iPod, geen apparaat alleen voor puber, maar ook voor senioren met klassieke muziek (of popklassiekers). En ook computer, telebankieren, en nu digitale tv worden door alle lagen van de bevolking aangeschaft.
Deze ontwikkeling betekent nog niet dat alle generaties met eenzelfde gemak de apparaten gebruiken. Het mentale model van iemand die met elektronische logica is opgegroeid is anders dan iemand die het heeft moeten leren. Dat betekent dan ook dat die producenten winnaar zijn als hun producten een supersimpele interface kunnen bieden. Zoals de iPod.
Maar het gaat niet alleen om het streven naar simpelheid. Voor apparaten met complexere functies zoals een dvd-recorder is het zaak om een gelaagd interactiemodel te ontwikkelen. De basisfuncties moeten super simpel en intuïtief zijn, de extra mogelijkheden kunnen in diepere lagen beschikbaar zijn.
Steeds meer zal een soort 'smart contextual behaviour' voor apparaten ontstaan. Meerdere mogelijkheden van gebruik toepassen. Voor verschillende gebruikers met door elkaar schuivende kennisniveaus.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!