door Patrick Roubroeks
Het begon allemaal met een keurig geschreven mail van een mijnheer wiens naam ik niet kende over een prijs waarvan ik nog nooit had gehoord.
Nog geen maand later en 45 mails verder zit ik in het Taj Lands End Hotel in Mumbai in afwachting van de ‘Eemax Global Conclave, the global stage for outstanding events and experiences’
De organisatie heeft mij uitgenodigd om te spreken over het evenement ‘Turn on the Lights’ dat wij nu al zo’n vijf jaar voor de Bijenkorf produceren. Tevens schijn ik een prijs te mogen ontvangen die ze hier de ‘Golden e’ noemen. Wat dat precies is weet ik niet maar ik laat het de komende dagen maar over mij heen komen. Ik begeef mij in goed en internationaal gevarieerd gezelschap met namen als Nancy Frates die komt spreken over de ALS Ice Bucket Challenge en Daniel Rodriguez van DDB Spanje over ‘No Somos Delito’, ‘The world’s first ever virtual political demonstration’ (aldus The Independent).
Ganesha
‘September is een goede maand om naar India te gaan’, laat mij een keurige jongeman van de congresorganisatie weten. ‘Het festivalseizoen is geopend en men eert hier momenteel de god Ganesha.’ Voor de liefhebbers; de deva met het olifantenhoofd. Ganesha is de god van kennis en wijsheid, neemt hindernissen weg, is de beschermheilige van de reizigers en helpt hen bij het maken van de juiste keuzes en staat altijd aan het begin van iets. Kijk dat is nu net waarnaar ik op zoek ben. Zo dadelijk trek ik de stad in die met zijn meer dan 18,5 miljoen inwoners de grootste is die ik ooit bezocht.
Wizcraft
Maar wie werken hier? Wie zijn mijn collega’s in dit deel van de wereld? Wat heb ik ze te bieden en wat zij mij/ons?
Mijn eerste afspraak om daar achter te komen heb ik met Executive director Sabbas Joseph, co-founder van het bedrijf Wizcraft. Hier werken zo’n 400 mensen die gespecialiseerd zijn in het bouwen van interactieve event platforms, brand activation, film, tv-, en entertainmentproducties.
Hoe ziet hij mijn vraag en wat zijn zijn antwoorden? Welke kansen ziet hij voor bedrijven als het onze? Als door de huidige technologische ontwikkelingen onze wereld kleiner is geworden dan wonen wij immers steeds dichter bij de snelst groeiende markt ter wereld. Het belooft een bijzondere avond te worden.
En een bijzondere avond werd het. Wij gingen samen met zijn vrouw (zie foto boven) eten in een van de prachtige restaurants die deze stad rijk is en vielen vanaf het eerste moment in een geanimeerd gesprek over werk, ambitie, het leven en de markt.
Sabbas blijkt een man van de wereld met studerende kinderen in Ohio en Leiden. Hij kijkt nadrukkelijk ook verder dan India en heeft met zijn bedrijf belangen over de gehele wereld. ‘De markt mag dan hier wel groot zijn maar de wereld is nog groter’. Met het door hem uitgesproken ‘massa is kassa’-mantra in mijn hoofd zoek ik mijn kingsize hotelbed op.
Hollands jongetje
Sinds een jaar zit ik in het ADCN bestuur. Dat heeft tal van voordelen maar het belangrijkste in dit geval is dat de enthousiaste directeur Dinesh Sonak van het stichtingsbestuur oorspronkelijk uit India komt en mij een ‘to do’ list heeft aangereikt van anderhalf kantje. Dat moet vandaag dan maar gebeuren. De Marine drive, een wandeling in Colaba en de Oval Maiden, een bezoek aan de Chor Bazaar, de Taj Mahal en de Gateway to India en zelfs een korte treinrit tijdens de spits vanaf Chatrapati Shivaji Terminus wordt mij aangeraden. Vandaag voel ik mij als het ‘Hollandse’ jongetje op het graffity kunstwerk op nog geen twee honderd meter afstand van mijn hotel, dat met een ondeugende blik zijn ambitie de wereld in schiet.
Divali
Mijn collega uit Nederland Rogier van de Heide (creatief voorganger van het Amsterdam Light Festival en voormalig chief design officer van Philips Lighting) is inmiddels ook gearriveerd.
Rogier was een jaar of twee geleden nog mijn opdrachtgever bij een annual meeting van Philips en nu staan wij hier samen geprogrammeerd als spreker voor een groot internationaal georienteerd publiek. Ze houden hier wel van lampjes. Over een maand vieren ze hier het Hindoestaanse lichtjesfeest ‘Divali’. Een feest dat vijf dagen zal duren en waarbij men de overwinning van het goede over het kwade, van het licht over de duisternis viert. Ook voor hem biedt India ongekende kansen. Nieuwsgierig naar zijn verhaal.
Act global
Wanneer ik de zaal betreed zie ik minstens veertig mensen zenuwachtig door en over elkaar heen krioelen. Licht, geluid, decor… alles is er, maar werkt nog niet. Ik herken de spanning van de dingen die gedaan moeten worden en weet ook dat het dadelijk goed zal gaan. Aan de deur staan acht persfotografen die drie uur voor het evenement reeds hebben postgevat. Zes videocamera’s in de zaal worden geïnstalleerd.
Alles is in verhoogde staat van paraatheid. Er schijnen een aantal beroemde Bollywood- sterren in de jury te zitten met wie ik na afloop mag dineren. Het fancy decor (goed voorzien van led verlichting) floept aan en toont ons de ambitieuze partners van het evenement. ‘India want’s to be and act global’, zegt de openingspreker van het evenement.
Ice Bucket Challenge
Samen met Nancy Frates uit Boston (zie foto boven) bijt ik het spits af van ‘the conclave’. Nancy vertelt een aangrijpend verhaal over haar zoon die ALS kreeg en over de ontstaansgeschiedenis van de Ice Bucket Challenge. Een campagne die uiteindelijk meer dan 200 miljoen dollar bijeenbracht en 13 nominaties bij de Cannes Lions.
Maar belangrijker is hoe de uitgangspunten bleken te werken en hoe de campagne mede door de gebruikers (en founders) van Facebook werd opgejaagd tot een ongekend marketingsucces.
Het bracht haar en haar familie tot in het Witte Huis, haar zoon kwam in de top tien van Man of the Year in Time Magazine en werd door Sports Illustrated uitgeroepen tot meest inspirerende sportheld van het jaar.
Na afloop van haar verhaal ging de helft van de bijna vierhonderd aanwezigen onder een koude douche voor het goede doel en was daarmee direct opgefrist voor het Bollywood-feest dat de eerste avond van de conferentie afsloot.
Golden e Award
Er volgde nog een lange dag vol van inspirerende verhalen van intrigerende mensen. Een conferentie over kansen en mogelijkheden en dat in een land waar het economische vooruitzicht van een groot deel van de bevolking niet verder reikt dan het viaduct waar ze onder wonen.
Voordat ik mijn koffers pak is er nog een feestelijke slotavond waarbij mij onder luid applaus de eer te beurt valt een zogenoemde ‘Golden e’ Award in ontvangst te nemen voor het ‘Turn on the Lights’ project dat wij samen met de Bijenkorf produceerden en ontwikkelden tot een internationaal in het oog springend marketing instrument.
Land van duizend-en-een kansen
‘Waarom komen jullie het hier niet doen ?’, was de meest gestelde vraag van de aardige en extreem ambitieuze Indiërs in de zaal. ‘Dit is ideaal voor ons Divali festival !’
Op het vliegveld zoek ik het nog eens op op internet en bekijk hoe India er vanaf de maan uitziet tijdens dit festival (zie foto) en zie hoe het gehele land dan opgloeit van verering en ambitie. Wauw. Er valt nog veel te doen….. Vol van dit beeld, van de mensen en hun verhalen, en bijzonder trots op de erkenning van ons werk val ik in een diepe slaap en droom de dromen van het land van de duizend-en-één-kansen.
Patrick Roubroeks is creative director en oprichter van Xsaga.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!