Premium

‘Het eigenaarschap begon weer te kriebelen’

Thomas Engel over de overname van Infostrada Interactive

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vandaag werd bekend dat het digitale productiebureau  Het bureau gaat zelfstandig verder onder de naam . Adformatie sprak mede-oprichter Thomas Engel over deze overname.

De belangrijkste vraag: waarom gaan jullie zelfstandig verder?
Engel: ‘Twee jaar geleden heb ik als één van de Saints-aandeelhouders de verkoop gedaan aan CMI Group. Vanuit deze groep zagen allerlei synechieën, aangezien zij zeer goed vertegenwoordigd zijn op de domeinen Sport en Media. We kregen ook steeds meer klanten die vroegen of we naast de back-end en apps ook websites konden ontwikkelen. Afgelopen twee jaar hebben we dit met veel plezier gedaan, maar zijn we van app developer doorgeschoven naar een full-service digital bureau dat veel verder gaat dan media en sport. We willen ook meer de diepte in gaan met onze klant en we denken dat we zelfstandig onze klanten nog beter kunnen bedienen.’

Je was je mede-eigenaar van The Saints. Hoe beviel de transitie van ondernemer naar werken onder een groot concern?
Engel: ‘We hebben altijd heel veel vrijheid gehad. Binnen de groep zijn wij met 18 man een relatief klein onderdeel met als voordeel dat we zeer zelfstandig kunnen werken. We werden voor innovatieve projecten altijd na voren geschoven en vanuit werk- en projectoogpunt beviel dat erg goed. Maar het eigenaarschap begon weer te kriebelen. Wanneer ik me ergens voor inzet, wil ik daar ook best de verantwoordelijkheid voor nemen, maar daar ook de vruchten van plukken. Ik stond daarom wel open voor het mede-ondernemerschap.’

Waarom heb je gekozen om het huidige bedrijf over te nemen in plaats van een geheel nieuw bedrijf te starten?
Engel: ‘We doen productontwikkeling vanuit een mobile first gedachte, maar worden ook steeds vaker gevraagd om digitaal breed met klanten mee te denken. De afgelopen jaren hebben we een superteam opgebouwd met een enorme lading kennis op digitaal vlak. Als we weer vanaf nul zo’n team moeten opbouwen, zijn we snel zo’n drie jaar bezig.’

Waarom stond CMI Group open om het Infostrada Interactive onderdeel te verkopen?
Engel: ‘Da’s een vraag die je eigenlijk aan hen moet stellen, maar de aandeelhouders stonden er voor open om dit onderdeel te verkopen.’

Zie jij nog toekomst in zelfstandige mobiele bureaus?
Engel: ‘Het Mobile First denken gaat over alle kanalen belangrijk worden en daarom gaat webdevelopment over steeds meer platforms heen. De huidige webbureaus worden steeds mobieler in plaats van de mobiele bureaus steeds meer web worden. Lange tijd hebben de grotere internetbureaus aparte afdelingen voor mobile development opgericht, maar ze komen er nu achter dat je mobiel niet apart moet zien, maar als onderdeel van het pakket. De mobiele bureaus worden ook door klanten gedreven door vragen of zij bijvoorbeeld ook een smart-tv app kunnen maken of een website kunnen ontwikkelen. Juist mobiele bureaus die al vroeg een mobile first strategie hanteren zullen hier veel profijt van hebben. Ik verwacht dat ‘Mobile First’ de term is voor komende 2-3 jaar en daarna is het op alle schermen overal.  Of dit nou op je eigen scherm is of dat je via screensharing tijdelijk een groot scherm op een treinstation overneem wanneer je er langsloopt. Het aantal schermen wat we kunnen bedienen is een veelvoud van nu. De afstandsbediening zal veelal een smartphone. Een app zal vaak nodig zijn om deze te laten werken, omdat deze technieken aan te sturen.’

Wat gaan jullie als The Capitals anders doen dan jullie onder Infostrada vlag hebben gedaan?
Engel: ‘We hebben dit jaar al de afdeling ‘back-end’ belangrijker gemaakt om de apps en websites optimaal te laten werken. Tevens hebben we de ‘concept en design’-team uitgebreid. We gaan ook het web team verder uitbouwen, aangezien we voor alle schermen kunnen bouwen. Daarnaast zullen veel meer gaan richten op lange termijn projecten met klanten in plaats van ‘one offs’ en willen de hele digitale keten kunnen servicen.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie