Harry Bruijniks: hard discount is niet te stoppen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen dinsdag was ik bij het Erasmus Food Management Instituut () waar een seminar was over de vraag hoe retailers en A-merkfabrikanten moeten ontsnappen aan de terreur van de prijzenoorlog.

Alle grote spelers in de food en retailwereld waren er en de uitkomst was vooral dat de strijd nog wel even duurt. Met name de angst over de opkomst van de hard-discounters zat er stevig in.

Harry Bruijniks, de veelgeplaagde ceo van Laurus, was er ook en hield een bevlogen presentatie over de aantrekkingskracht van het midden: alle retailers willen momenteel goedkoop zijn en ook nog service bieden: kluitjesvoetbal is het gevolg. Maar hij had meer.

Hij had het ook over de enorme overcapaciteit die in foodretail is ontstaan. In een plaats als Winterswijk waren in 1997 26.500 inwoners en 7309 vierkante meters foodretail. In 2005 waren er 29.274 inwoners, maar wel 12.121 vierkante meters levensmiddelenwinkelruimte.

Dat is een uitbreiding van het winkelaanbod met 66 procent.

In veel gemeentes is dat gebeurd door onoplettende gemeentebesturen. Zo heeft Valkenswaard er in die periode 55 procent bij gekregen aan vierkante meters.

Gevoegd bij de angst om te duur te zijn, leidt dat tot veel aandacht voor prijs.

Op deze manier kan niet iedereen meer zijn boterham verdienen in de foodbranche, meldde Bruijniks, die overigens lange tijd bij AH werkte.

Hij voorspelt een shake out en dat vooral Lidl en Aldi zullen profiteren, want zij willen vooral groeien door meer winkels te openen. Hij verwacht dat hard discount in de komende jaren zal groeien naar een marktaandeel van 25 procent. Nu is dat nog 18 procent.

Zijn presentatie in pdf is .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie