24 april aanstaande organiseren EffectiveBrands en Adfo Groep een webinar naar aanleiding van het wereldwijde onderzoek Marketing2020. Wat kun je tijdens dit webinar verwachten? Marketingonline spreekt met Robert Jan d’Hond, managing director EffectiveBrands Amsterdam.
Het wordt al een tijdje geroepen in marketingland: de wereld verandert en marketeers moeten hier in mee. Globalisatie en digitalisering drukken een zware stempel op de marketingorganisatie. Reden voor global marketingadviesbureau EffectiveBrands om in 2013 onderzoek te starten onder 10.000 marketeers, in 92 landen. Met kwalitatief onderzoek onder 250 CMO’s van topbedrijven wereldwijd, waaronder 40 Nederlandse CMO’s.
Centraal in het onderzoek stond de vraag: wat is op dit moment de rol van marketing, hoe is deze rol aan het veranderen en hoe moeten we marketing (anders) organiseren? Daarnaast: welke vaardigheden heb je nodig in de organisatie van morgen? En ten derde: welke skills hebben CMO’s nodig?
Wat betekent dit concreet?
De resultaten werden inmiddels uitgebreid besproken met CMO’s in roundtable-bijeenkomsten. Nu moeten hun marketingafdelingen concreet met de bevindingen aan de slag. Het webinar moet deze groep concrete handvatten leveren. Robert Jan d’Hond, EffectiveBrands, legt uit: ‘Het gaat om de wat, maar ook om de hoe. Je ziet de marketingrol breder worden, onder andere door de komst van digital, de gehele organisatie draagt nu bij. Dat heeft implicaties op de inhoud, maar ook hoe je marketing neerzet als partner voor groei. Big insights tellen nu meer dan ooit, net als purpose. Hoe ga je dit allemaal organiseren en creëren? En hoe verwerf je credibility om deze rol te kunnen pakken? In het webinar willen we methodes aandragen om mensen te verbinden en te inspireren. En ze handvatten geven. Wat is nu het belangrijk? Op welke kpi’s moet je focussen?’
In het webinar ook veel voorbeelden uit de praktijk. D’Hond: ‘Samen met collega Barbara Vulto kijk ik naar de over- en de underperformers. Winnende bedrijven hebben zowel de wat als de hoe goed voor elkaar.’ D’Hond legt uit: ‘In het geval van verbinden noemen we onder andere Unilever, Wal-Mart, Nike. Als het gaat om intern inspireren kijken we naar Google, Amazon.’
Hoe is het onderzoek ontvangen onder marketeers? D’Hond: ‘Het is een heel relevant thema, mensen waarderen het dat we zowel naar de wat als de hoe hebben gekeken. Marketeers nemen zelf nooit echt de tijd om hierover na te denken: wat zou ik moeten doen om 5 jaar verder te kunnen.’
Het webinar wordt georganiseerd op 24 april, om 20:00 uur. Deelname is gratis. Schrijf je nu in!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!