Interessant stuk in het FD van Geert-Jan Laan, die samen met de Rotterdamse journalist Jim Postma aan een plan werkt voor een nieuwe regionale Rotterdamse krant, en nu schrijft dat het plan Boekhoorn over de gratis krant met een oplage van een miljoen, helemaal niet kan.
De nieuwe bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge van mediabedrijf PCM, uitgever van onder meer de Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad, heeft in een oorlogsverklaring de komst van een gratis bezorgde krant aangekondigd, waarbij hij spreekt over oplages van een miljoen exemplaren per dag.
Daarmee spreekt hij in soortgelijke termen als zijn voormalige zakenpartner Marcel Boekhoorn.
Deze werkt eveneens aan de lancering van een gratis kwaliteitskrant.
Maar een miljoen exemplaren per dag? Kan dat wel?
Laan is voormalig hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden en daar heeft hij kunnen meekijken hoe het Duitse Bild Zeitung met een grandioze logistieke operatie elke avond en nacht in geheel Duitsland en in de voornaamste vakantiegebieden zo' n kleine vier miljoen exemplaren bij de lezers weet te krijgen.
In Groningen werden zo'n honderdduizend kranten voor de Noord-Duitse markt gedrukt. Verder beschikten de Duitsers over vijf eigen drukkerijen, maar maakten zij, buiten Groningen, ook nog gebruik van veertien andere, ingehuurde drukkerijen in binnen- en buitenland.
Als je bij een oplage van vier miljoen kranten twintig drukkerijen nodig hebt, dan zijn dat er voor een oplage van een miljoen ongeveer vijf, die per stuk gemiddeld 200.000 kranten moeten leveren, rekent Laan voor.
'Misschien iets minder omdat de afstanden in Nederland kleiner zijn. Tenminste, wanneer je een actuele krant in de markt wilt zetten die in de ochtend voor zeven uur wordt bezorgd.
'Tellen we daar de distributie en bezorgkosten bij op dan moeten er wel erg veel advertenties worden verkocht om de zaak uit de rode cijfers te houden.'
Laan gelooft er dus niet in: 'Op zich is het natuurlijk prima dat in de gedurende vele jaren ingeslapen Nederlandse dagbladwereld nieuwe initiatieven worden ontwikkeld. Maar enige realiteitszin is dan wel geboden.'
Hij denkt overigens dat mensen best bereid zijn te betalen voor een krant. 'Een mooi voorbeeld van een dergelijk initiatief is nrc.next. In de trein zie ik het succes van deze betaalde krant. Een jaar geleden zag je vrijwel alleen Spitsen en Metro's. Ook in de eerste klas. Nu leest een op de drie de ochtendeditie van NRC Handelsblad. Mensen willen best betalen voor een interessante krant.'
En: 'Dat blijk ook uit het grootscheepse marktonderzoek dat wij op dit ogenblik in Rotterdam en omgeving laten uitvoeren naar de mogelijkheid in die stad een nieuwe regionale krant uit te brengen. De krant is vooral te duur wanneer de lezers het gevoel hebben te betalen voor in hun ogen overbodige en opgeklopte schijnproblemen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!