Zilver was er voor Sire (de pleegouderscampagne), Bol.com (de derde zilveren Effie al voor dit merk) en Interpolis (de studentencampagne).
Brons voor Andrelon (voor de mannenshampoocampagne), Hertog Jan (ze hadden gerekend op goud, zei de marketeer) en Ariel (een tikje terug, wassen op 30 graden). Bij de laatste had de organisatie zijn huiswerk niet goed gedaan, want in plaats van “Procter” liet men in beeld “Proctor” zien. Een klassiek foutje.
En dat was het. 37 cases, 14 genomineerden en 8 prijzen. Da’s zuinig.
De uitreiking wilde maar niet echt vaart krijgen, dit keer. De borrel van te voren was geanimeerd, met Jan Driessen, BVA-voorzitter, en Vea-directeur Frans Blanchard bij de ingang om iedereen de hand te schudden.
Maar daarna wilde het maar niet loskomen. Dat lag voor een groot deel aan de presentatoren die met elkaar elke chemie misten.
Pauline de Wilde en Harry Starren van de Baak, waren net een soort paling en slagroom. Het was gewoon niet lekker.
Starren maakte het helemaal bont door veel te esoterische vragen te stellen en dan geen gelegenheid tot antwoord te geven. Hij was zo onzeker dat hij meerdere keren drie vragen tegelijk stelde. Ook stond hij steeds met de rug naar de zaal. En vergat herhaaldelijk de microfoon te gebruiken. Bij de aandacht voor de sponsoren verknalde hij het door te snel te denken dat hij het hele lijstje al had afgewerkt.
Het oogde allemaal niet zo professioneel. Ik zou de gage halveren.
De zaal kon vragen stellen via sms en ook dat bleef steken in vaagheid: ‘Gaat creativiteit tot hier en verder?’ En: ‘ Waarom zijn reclamecampagnes cyclisch en niet opeenvolgend?’
Niemand kon er iets van bakken. Jan Bouts van Ubachs Wisbrun (die op het podium iets over creativiteit mocht zeggen, als Starren dat tenminste toegelaten had) kon alleen maar de ogen ten hemel richten als er weer een onbegrijpelijke vraag zijn kant op kwam. Inge Ligthart van TBWA mocht op het podium het onderwerp continuïteit bespreken. Dat deed ze weer best goed: ‘Wat moet je daar in hemelsnaam over zeggen? Het is tegelijkertijd een degelijk en achterhaald begrip’.
Ze vervolgde: ‘De consument is gefragmenteerd en lastig te bereiken. Dat kan je maar op een manier oplossen. We moeten een goed idee vinden en dat heel goed regisseren. Je kon vroeger op drie manieren mensen bereiken, nu heb je er 100.000.’
Opvallend was dat het niet zo druk was (recessie?). Positief was wel dat ook de genomineerden een certificaat kregen en dat de Hema en Maandag-mensen echt uit hun dak gingen. Maandag won onlangs ook twee Accenten bij de SAN.
En Rene Repko toonde zich oprecht ontroerd en tevreden met de zoveelste prijs voor zijn Hema: ‘We hebben hier echt zo hard voor gewerkt’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!