Bol.com en Etcetera gingen dit jaar als enige naar huis met een gouden Effie voor de case ‘Het vliegwiel van de beste winkel van NL’. Bij de bureaus viel DDB het vaakst in de prijzen. Het won zilver voor Centraal Beheer en brons voor Autodrop, Ziggo en Friesland Campina. FHV BBDO kreeg zilver en brons voor twee verschillende cases voor Eneco.
Het aantal Effie-inzendingen bedroeg dit jaar 41. Dat waren er vorig jaar 43 en 42 in 2010. Het aantal Effies dat is uitgereikt blijft hangen op 14, na 15 vorig jaar en 16 in 2010.
Hieronder het overzicht van alle uitgereikte Effies, voorzien van een citaat uit het juryrapport.
GOUD
Case: Het vliegwiel van de beste winkel van NL
Adverteerder: bol.com
Bureaus: Etcetera, De Positioneerders, Born05 Categorie: Merkcampagnes’
Jury: ‘De jury heeft bewondering voor de ontwikkeling die Bol.com heeft doorgemaakt. De betrouwbare media-webwinkel heeft op slimme en rustige wijze haar positie weten uit te bouwen tot een vanzelfsprekend winkelkanaal en heeft zich daarbij op een natuurlijke manier weten te verbreden. Hierbij is de bekendheid en vertrouwdheid van het merk op de juiste manier ingezet.’
ZILVER
Case: Ik ben inmiddels overleden
Adverteerder: Stichting ALS Nederland
Bureau: Publicis
Jury: ‘Goed onderbouwde, knappe case waarin de communicatie het verschil heeft gemaakt. ‘Ik ben inmiddels overleden’ is een spraakmakende campagne met lef, waar niemand omheen kan.’
Case: Eneco 'Samen gaan we voor duurzaam'
Adverteerder: Eneco
Bureaus: FHV BBDO, Proximity, OMD Nederland
Jury: ‘De jury waardeert de gedurfde keuze voor een positionering op duurzaamheid in een moeilijke markt waarin anderen de communicatie vooral gericht op prijs. De strategische keuze voor duurzaamheid is duidelijk vertaald naar een heldere communicatiestrategie.’
Case: Vrij veilig campagne 2011
Adverteerder: Soa Aids Nederland
Bureaus: Red Chocolate; VANABBETOTVESSEM
Jury: ‘Een bijzondere gedragscampagne waarin de communicatie en de doelgroep goed op elkaar aansluiten. Het inzicht om condoomgebruik op het juiste moment bespreekbaar te maken is passend vertaald in de communicatie. Het is bovendien knap om weg te blijven van een platte en controversiële aanpak.’
Case: Het laatste bod
Adverteerder: Centraal Beheer Achmea
Bureau: DDB
Jury: ‘De focus van de twijfelende consument wordt verlegd van de goedkoopste (prijs) naar de ‘beste’ autoverzekering (value for money). De jury is vooral enthousiast over het psychologische inzicht op gedragsniveau: oriëntatie online is net zo belangrijk als persoonlijk (offline) contact met een betrouwbare verzekeraar.’
Case: Geboortegolf in de stad, op naar Artis
Adverteerder: Artis
Bureaus: Dawn; Fabrique
Jury: ‘De dierentuin maakt van de zwangerschappen van dieren, de geboorte en eerste levensdagen slimme communicatiemomenten die het publiek aanleidingen geven naar Artis te gaan. De communicatiestrategie heeft van latente interesse bij het publiek bezoekers aan het park gemaakt. Sociale media brachten Artis naar de huiskamer. Dit is bereikt met een geïntegreerde middelenmix, zeer bescheiden budget voor betaalde communicatie en een belangrijke rol voor de eigen media en middelen.’
Case: Alle aandacht voor nabestaanden
Adverteerder: Monuta
Bureaus: N=5 + KONG
Jury: ‘Een mooie case die getuigt van lef: Monuta heeft het aangedurfd om als uitvaartverzekeraar te kiezen voor een emotionele, communicatieve strategie. Met sterke commercials als ‘welke jurk droeg mama het liefst?’, komt de boodschap echt binnen. Het creatieve werk tilt de case op.’
BRONS
Case: Hoe positief ben jij?
Adverteerder: Aids Fonds
Bureaus: Only, De Franse Kamer
Jury: ‘Zuivere bewustwordingscase met een slim inzicht dat goed is doorvertaald naar online communicatie. Met de confronterende vraag ‘wat zou je doen als ik?’ wordt effectief het sentiment van het publiek bespeeld.’
Case: Eneco HollandseWind® campagne
Adverteerder: Eneco
Bureaus: FHV BBDO, Proximity, The USP Company
Jury: ‘Een campagne waarbij klanten een virtuele ballon vanaf het eigen huis via Google Maps live kunnen volgen. Het doel om het aandeel verkochte ‘donkergroene’ contracten substantieel laten groeien, is geslaagd. Een sympathieke case waarin op een slimme manier wordt ingespeeld op sentiment door de keuze voor Hollandse wind als ‘donkergroene’ energie.’
Case: Een Hollander ontdekt Friesland
Adverteerder: Friesland Bank
Bureau: Roorda Reclamebureau
Jury: ‘Een heerlijk Hollandse case met een goed verhaal. Friesland Bank maakt slim gebruik van het betrouwbare en nuchtere imago van de Friezen tav rente sentiment. Friesland Bank is dankzij de briljant gekozen campagne van een regionale speler een landelijke speler geworden. Jort Kelder, met een reputatie als kenner van de bankenwereld, is als bekende Nederlander slim gekozen. Hij maakt het verschil in de campagne.’
Case: De Unox Boeren scharrelrookworst
Adverteerder: Unilever
Bureau: TBWA\Neboko
Jury: ‘Het creatieve idee van de scharrelboer heeft klaarblijkelijk voor beweging gezorgd in het schap van de rookworsten. De nieuwe invulling van het begrip ‘scharrelboer’ is een briljante vondst, waarmee op slimme wijze de aandacht wordt verlegd van lieve scharrelvarkens op je bord naar de boer. Maar was wel op zoek naar de houdbaarheid van de knipoog van de scharrelboer.’
Case: Autodrop: David vs Goliath
Adverteerder: Concorp International b.v.
Bureau: DDB
Jury: ‘Als relatief kleine Nederlandse fabrikant kan Autodrop alleen overleven door het ‘anders’ en ‘een beetje brutaal’ te doen (‘David vs. Goliath’). Autodrop verhoogde juist zijn prijzen en dus winstmarges en steeg aanzienlijk in omzet en marktaandeel. Een bijzondere case die goed laat zien hoe keuzes in het merk ertoe hebben geleid dat Autodrop niet alleen voor kinderen is, en volwassenen is geworden. Ouderwets vakwerk volgens de jury, gewoon goed gedaan.’
Case: Van provider naar entertainment
Adverteerder: Ziggo
Bureau: DDB
Jury: ‘Ziggo zoekt in de communicatie een hoge entertainmentwaarde op. Het merk is op alle niveaus hard bezig om zijn leiderschap te bewijzen. En daar voelt de jury een grote bewondering voor, De jury concludeert dat je niet om de resultaten heen kunt, maar is er niet van overtuigd dat communicatie het verschil heeft gemaakt. Omdat de case van Ziggo commercieel slim is, beloont de jury de case met een bronzen Effie.’
Campina: van zuivelplas naar merkzuivel
Adverteerder: FrieslandCampina
Bureau: DDB
Jury: 'Campina laat in deze mooie merkcase zien hoe je een merk kunt bouwen een commodity markt. Campina heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen als belangrijke pijler opgenomen in haar strategie. De slimme campagne, met aantoonbaar effectieve en consistente communicatie heeft de consument via Campina Boerenland dichter bij de melk en het merk Campina gebracht. De jury merkt daarbij wel op dat de merkcase vooral leunt op Boerenland.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!