Is Google alwetend?
De zoekmachinegigant heeft zich verder ontwikkeld tot een gebruiksvriendelijke semantische zoekmachine. Onder de Knowledge Graph verstaan we de weergave van informatie die naast de zoekresultaten op de eerste pagina zijn samengevat. Dit onderdeel biedt gebruikers ook antwoorden op letterlijke vragen over bijvoorbeeld beroemdheden, belangrijke gebeurtenissen en informatie over openingstijden of bezienswaardigheden. Met deze functie handhaaft Google zijn plek als nummer een ‘informatieleverancier’ op internet en positioneert zich als concurrent van websites zoals Wikipedia. Langzaam maar zeker breidt de functie steeds verder uit.
Google denkt met je mee
De Knowledge Graph is sinds mei 2012 in de VS en sinds december van hetzelfde jaar in Europa beschikbaar om de dorst naar kennis van de gebruiker snel en eenvoudig te stillen. Google begrijpt inmiddels niet alleen de afzonderlijke woorden van een zoekopdracht, maar ook de betekenisnuances die door de combinatie van woorden ontstaan. Zo is de zoekmachine in staat om meer als een Google-gebruiker te ‘denken’. Hiervoor heeft Google een eigen algoritme ontwikkeld, die de geïndexeerde pagina's in Google doorzoekt op gestructureerde gegevens om zo de gewenste gegevens gefilterd aan de gebruiker te verstrekken. Deze gegevens worden vervolgens grafisch gestructureerd weergegeven, zodat het zoeken voor de gebruiker niet alleen inhoudelijk, maar ook optisch eenvoudiger wordt. Natuurlijk vormt de inhoud van de betreffende pagina's, die gefilterd worden, de basis voor de informatie, die uiteindelijk in de antwoordvakjes verschijnt. De Knowledge Graph toont antwoorden op bepaalde vragen door het koppelen van de losse trefwoorden.
De Google Knowledge Graph in de praktijk
Waar de oorspronkelijke zoekmachine een verzameling links toont na het intypen van de zoektermen, is er nu veel meer. Wil de gebruiker bijvoorbeeld meer weten over Tour de France wielrenner Lars Boom en in Google zoekt op [Lars Boom], dan krijgt hij het volgende:
Linksboven krijg je het laatste nieuws te zien. Daaronder staan de links met zoekresultaten. Rechts daarvan staat een vak, bestaande uit drie onderdelen: Afbeeldingen, informatie van een bron (in dit geval Wikipedia) en daaronder gerelateerde onderwerpen. Afhankelijk van wat de gebruiker wil weten over Boom, in hoeveel gevallen klikt de gebruiker nog door naar de officiële site van Lars Boom, ongeveer links halverwege de pagina?
Google carrousel
Een interessante functie van de Knowledge Graph is de carrousel, door te klikken op ‘Gerelateerd’ boven de suggesties die je bij de zoekopdracht krijgt. Hier krijg je de mogelijkheid om snel extra informatie te bekijken over gerelateerde onderwerpen:
Door op een afbeelding binnen de carrousel te klikken, wordt een nieuwe pagina van Google Zoeken over het betreffende thema gestart.
Vraag en antwoord
Google is in staat om te antwoorden op bepaalde vragen. Wanneer je wilt weten hoe oud Lars Boom is, dan kan je dat vragen door te zoeken op de combinatie van trefwoorden [leeftijd Lars Boom]. Zonder langdradig zoeken verschijnt boven in het gezichtsveld van de gebruiker op de eerste pagina een antwoordvakje, dat meteen dit resultaat oplevert:
Dat werkt zo ook met andere zoekopdrachten, bijvoorbeeld met weersverwachting + plaats, bevolking + land, afmetingen + object of bijvoorbeeld [salaris + Robben]:
De Knowledge Graph neemt een meer prominente plaats in dan de traditionele publisher. Wanneer je contentstrategie gericht is op het beantwoorden van vragen, is het verstandig om het resultaat eens te onderzoeken en deze contentaanpak te herzien.
De toekomst van de Google Knowledge Graph
Een blik op de VS laat zien dat de Knowledge Graph nog veel meer kan dan eenvoudige gegevens als leeftijden of openingstijden zoeken. Met de Amerikaanse Google-zoekmachine kun je bijvoorbeeld inzicht krijgen in de menukaart van een restaurant. Hier kom je via het stellen van een letterlijke vraag (in dit geval ’show me the menu for fogo de chao’) direct bij de menukaart, die zelfs logisch op basis van gerechten is ingedeeld. Er zijn weliswaar pas enkele menukaarten opvraagbaar en alleen in de VS, maar het is een kwestie van tijd tot deze functie wereldwijd gebruikt kan worden en ook jouw persoonlijke lievelingsrestaurant bij de zoekresultaten verschijnt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!