In de begindagen van het internet wilde ieder bedrijf een eigen site. Niemand wist precies waar hij het voor nodig had of wat hij ermee kon doen, maar dat je er één moest hebben was duidelijk. Internetbureaus verdienden ongelooflijk veel geld door de hype simpelweg te faciliteren, in plaats van goede voorlichting te geven. Het gevolg was een wildgroei aan nutteloze sites, die geen enkel doel dienden. Deze wildgroei is een van de redenen dat we vandaag de dag sites moeten optimaliseren voor zoekmachines, willen we gevonden worden in de oceaan van nutteloze informatie.
Het online spelletjeInmiddels weet iedereen wel hoe het online spelletje gespeeld moet worden. De online wereld is dermate volwassen geworden dat het vanzelfsprekend is geworden om over zaken als ‘doel’ en ‘doelgroep’ na te denken. Er zijn nog maar weinig bedrijven die ‘gewoon een website willen’ en het dan eigenlijk over een online folder hebben. Je moet als marketingafdeling onder een hele grote steen hebben gelegen als je niet weet wat Analytics zijn en hoe je die kunt gebruiken om het succes van je online uitingen te verbeteren. Dit zorgde er aanvankelijk voor dat mijn werk als consultant na de begindagen van het internet een stuk prettiger werd. Bedrijven wisten wat ze wilden, dus als consultant had ik een veel beter vertrekpunt voor het opzetten van een gedegen internetstrategie.
Nieuwe hype, oude fouten
Deze prettige werkomstandigheden worden de afgelopen jaren echter ruw verstoord door een hype, die met de lessen uit het verleden eigenlijk geen hype meer zou mogen zijn: de App… Sinds de opkomst van de app is het onnozele gedrag uit de begintijd van het internet weer helemaal terug. Iedereen moet een app hebben en bijna niemand denkt na over wat die app moet kunnen, wat ze ermee hopen te bereiken en of de doelgroep wel gebaat is bij die app. Kleine internetbureaus prediken de app-religie en de appstores worden daardoor overspoeld met nutteloze tools, die veel geld hebben gekost, maar geen enkel doel dienen. Geniale apps zijn hierdoor veel moeilijker te vinden dan nodig is en worden ondergesneeuwd door een enorme hoeveelheid wegwerp-apps.
De crap-app
Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat apps erg krachtig kunnen zijn, maar dan wel voor een specifiek doel en met een specifieke gebruikersgroep in je achterhoofd. Ik ben tegen de zogenaamde crap-app. Een app is niets meer of minder dan een oplossing voor een bepaald kanaal: het mobiele kanaal. Wanneer je een bepaald doel wilt bereiken, dan volgt daar automatisch uit welk kanaal het beste past bij dat doel. Als je jongeren wilt bereiken, is een online campagne op Facebook bijvoorbeeld een goede optie. Echter: De kans dat een kakelende creativeling op het idee komt om bij zo’n promotionele actie ook een leuke App te maken, hangt als het zwaard van Damocles boven mijn hoofd wanneer ik word ingeschakeld om een online campagne te ontwikkelen. Er is altijd wel een App-bureautje te vinden dat voor een astronomisch budget een leuke game ontwikkelt waarin de consument in Chewingumworld op zoek moet naar de Golden Chew en daarbij allerlei gevaren moet ontwijken. In al het enthousiasme wordt het doel echter vergeten en het gevolg is dat je met een volkomen nutteloze app zit opgescheept.
Terug bij af
Dit probleem wordt voor een groot deel veroorzaakt door het feit dat hoe hoger je in een organisatie komt, hoe onwetender de mensen zijn wat betreft online strategie en apps. Wil je als marketingmanager indruk maken op de directeur, dan stel je voor een app te laten ontwikkelen. Dat klinkt goed en de directeur denkt dat hij een verdomd goede marketingmanager heeft. Er wordt meestal niet eens gemeten of de app ook daadwerkelijk iets oplevert. Men heeft geen idee wat je er aan hebt of welke besparing het op termijn gaat opleveren. We willen het gewoon! En daarmee zijn we weer helemaal terug bij af.
Waar de app wel nuttig voor is
De app kan een bijzonder krachtig middel zijn om bepaalde doelen te bereiken. Maar dan moet je wel goed weten waarom je een app gebruikt. Apps zijn erg nuttig wanneer gebruikers de app regelmatig gebruiken. De app is dan altijd binnen handbereik, ook wanneer de gebruiker niet online is. Een app kan eenvoudig inloggegevens onthouden, dus voor toepassingen waarbij je vaak in moet loggen kan de app echt een uitkomst zijn. E-mail, sms, whatsapp, Facebook, agenda’s, Skype: allemaal voorbeelden van diensten die gebaat zijn bij een app.
Van mij wordt echter ook vaak verwacht dat ik een app bedenk voor zaken die helemaal niets opschieten met een app. Een game is dan vaak de creatieve dooddoener. Mijn advies zou in zo’n geval zijn om te gaan adverteren in een bestaande game in plaats van zelf een volledige game te ontwikkelen. Jammer genoeg zien de kleine internetbureaus, net als in de begindagen van het internet, ook hier weer hun kans schoon om de klant willens en wetens een app aan te smeren waar ze feitelijk niets mee opschieten, maar die ze wel flink wat geld kost. Denk daarom als bedrijf goed na over je doelen en je doelgroep. Tel je die twee bij elkaar op, dan kom je vanzelf op het geschikte kanaal uit om je boodschap te verkondigen. Dat kan een app zijn, maar veel vaker zal het geen app zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!