Gistermiddag ontving ik een persbericht van games producent Electronic Arts over een samenwerking met benzinemaatschappij BP. De bedrijven werken in de game SimCity? Societies samen zodat spelers zich bewuster worden van de klimaatveranderingen, ronkt het persbericht.
In het spel worden klimaatveranderingen zoals het broeikaseffect onder de aandacht gebracht. Koopt de speler bijvoorbeeld energieverslindende gebouwen dan wordt een kritiek niveau bereikt en waarschuwt het spel dat er gevaar bestaat voor het optreden van verschillende natuurrampen zoals droogte, hittegolven en andere die de steden van de speler kunnen bedreigen.
Spelers kunnen er ook naar streven om een groenere omgeving te maken en gevaren te voorkomen die veroorzaakt worden door excessieve CO2-uitstoot door gebruik te maken van "BP Alternatieve Energie-mogelijkheden met een laag CO2-gehalte zoals waterstof-, aardgascentrales, windmolenboerderijen en zonne-energie."
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goed streven om kinderen hiermee bekend te maken. Maar kan ik in het 'echte leven' dan al waterstof tanken bij BP? Of mijn elektrisch aangedreven vervoermiddel opladen met uit zonne-energie gewonnen elektriciteit? Volgens mij nog niet.
Op het eerste gezicht een slimme zet van EA, wat zo gebruik maakt van de marketingkracht van BP. Maar wat zal dit op lange termijn betekenen voor het merk Sims? Met deze actie afficheert het zich met een bedrijf uit een branche die milieuvervuiling en klimaatverandering als consequentie van zijn kernactiviteit accepteert.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!