Tekst: Shelly van Winden*
FOOOTY is ‘de bal die in elke broekzak past’. Handig voor onderweg dus. Hij bestaat uit vaste elementen die je met een simpel systeem met elkaar kunt verbinden, je klikt de bal zo in elkaar. Wordt deze uitvinding van het Nederlandse bureau Apollo 11 de nieuwe zomerhype?
Nog nooit van gehoord
Ik werd door een collega gewezen op FOOOTY. Zelf had ik er nog nooit van gehoord en ik ben niet de enige. Slechts één persoon in ons onderzoek had er al van gehoord. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel.
De makers van FOOOTY lieten zich inspireren door balspellen en het bouwplezier van Lego. Je kunt zelf de bal in elkaar klikken, maar ook andere vormen maken. FOOOTY wordt wel gepresenteerd als ‘de bal die in elke broekzak past’ en speelt zo in op de behoefte om altijd een bal bij je te hebben. Maar lang niet iedereen ervaart dit als een issue. Toch spreekt het product aan, het wordt relevant gevonden en is ook behoorlijk uniek. Men gelooft dat FOOOTY simpel werkt en tegen een stootje kan.
Twijfels
De voordelen van een bal op zakformaat ziet men dan ook wel in en het wordt gezien als een origineel cadeau. Toch zijn er twijfels over FOOOTY. Men gelooft wel dat hij sterk is, maar weet niet hoe je er daadwerkelijk goed mee kunt (voet)ballen. Ook verwacht men dat het in elkaar klikken wat gedoe zal zijn. Het zal niet de eerste keer zijn dat speelgoed nutteloos wordt door het verlies van één onderdeel.
Er is een grote groep ouders die zeker interesse heeft om FOOOTY te kopen. De prijs (12,95 euro) doet daar geen afbreuk aan. Het idee spreekt meer mensen aan, maar zij willen ‘eerst zien, dan geloven’. De uitdaging is hen over de streep te trekken. Laat kinderen er mee spelen tijdens events of voor speelgoedwinkels. Zorg dat hij ook daar te koop is en niet alleen online.
*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)
Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in maart 2017, 100 Nederlanders met kinderen tot 18 jaar online ondervraagd.