Steeds meer mensen kopen producten met een fairtrade-certificaat. In 2016 kocht 69 procent van de huishoudens fairtrade producten. In 2007 was dat nog 24 procent. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere fairtrade-producten per jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Max Havelaar, uitgevoerd door marktonderzoeker GfK, dat donderdag werd gepubliceerd.
Rijst
Het onderzoek concludeert dat steeds meer winkels hun assortiment chocolade met een fairtrade-certificaat uitbreiden. Ook rijst met dit keurmerk wordt steeds populairder, evenals kokosmelk en curry's. De meestverkochte kokosmelk in Nederland is van het merk Fair Trade Original, evenals de groene curry.
Fairtrade Week
Stichting Max Havelaar organiseert deze maand een zogenoemde Fairtrade Week. De stichting stelt zich daarmee ten doel dat consumenten in de periode van 6 tot en met 14 mei een recordaantal fairtrade producten nuttigen. Max Havelaar: 'Hier hebben boerenorganisaties in ontwikkelingslanden profijt van die een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Daardoor kunnen de boeren in deze landen beter investeren in hun eigen toekomst.'
Verantwoording
Aan het GfK-onderzoek deden 6 duizend huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!