Facebook Paper: Nieuw kiosk platform voor uitgevers in het verschiet?

Met de viering van Facebook’s tiende verjaardag, lanceerde ’s werelds grootste social network deze week ook de ‘nieuws-app’ Facebook Paper.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nieuwe app heeft nog het meeste weg van magazine app Flipboard, dat artikelen van allerlei nieuws bronnen aggregeert en presenteert op een tijdschrift-achtige wijze. Ook de foto&;s en status updates van vrienden worden op een zelfde manier gepresenteerd. Momenteel is de app alleen in de Amerikaanse iPhone App Store beschikbaar. Voor de nieuwe app werkt Facebook samen met grote nieuwsorganisaties zoals The New York Times, The Verge, The Next Web, Techcrumch en TIME. 

MobileMarketing.nl liet de app door enkele media specialisten testen: 

Marc Veuger (Angry Bytes): “Grafisch ziet Facebook Paper er schitterend uit. Na al die jaren begon de reguliere Facebook app ook wat te vervelen, dus de nieuwe app is een welkome aanvulling. Voor Facebook Paper app is er goed naar Flipboard gekeken. Het voordeel van Facebook is uiteraard hun enorme bereik van een miljard gebruikers, terwijl Flipboard nog steeds een beperkt aantal actieve gebruikers heeft. Door het Flipboard-achtige design en het huidige bereik kan Facebook Paper een interessant platform worden voor uitgevers die op zoek zijn om lezers te bereiken. Uiteraard gaat het er wel om welk business-model Facebook voor aangesloten uitgevers gaan aanbieden. Alleen het genereren van traffic, wat momenteel het meestal het geval is, lijkt mij niet voldoende. Daarnaast gaat het er uiteraard ook om hoeveel van alle Facebook gebruikers ook daadwerkelijk de nieuwe Facebook Paper app gaan gebruiken. Facebook Paper heeft de potentie om het nog te lanceren kiosk-platform ‘Blendle’ van Alexander Klöpping direct buiten spel zetten. Uiteraard blijft het nog gissen welke stappen Facebook hierin gaat nemen. ”

 

Jesse Goedel (WeDigital.nl): “Niet alles wat Facebook aanraakt veranderd in goud. In het verleden heeft Facebook de plank een aantal keer goed misgeslagen met de releases van Facebook Home en de Snapchat rip-off app Poke, Facebook probeert het nu met de app Paper. Facebook Paper is het eerste product van Facebook Creative Labs. Een nieuw opgerichte afdeling binnen Facebook waar we dit jaar nog een aantal nieuwe apps van kunnen gaan verwachten. Mark Zuckerberg heeft hiervoor zijn beste design-paarden van stal gehaald en dat is te zien. Geen rip-offs meer zoals bij het gefaalde Poke, maar een nieuw en intuïtieve user interface en design. Dit beloofd wat voor de toekomstige Facebook applicaties, het lijkt namelijk op dat ze mobile beginnen te snappen! Voor de categorie waar ze zich nu in bevinden (readers) is de app mooi, maar niet baanbrekend en vooral niet onderscheidend. Vrijwel alle reader-apps (zie bijvoorbeeld Flipboard) beschikken al over een mooi design en goede user interface. De content die je voorgeschoteld krijgt kan door Facebook geoptimaliseerd worden (ze beschikken immers over genoeg data van de gebruikers). In hoeverre ze dit nu al doen is nog niet erg duidelijk, zo heb ik nergens terug kunnen vinden of de Facebook edgerank gebruikt wordt ter optimalisatie. Er wordt in elk geval geen persoonlijke beoordelingsoptie aangeboden. Bij concurrent Zite (mijn persoonlijke favoriet) is dit wel het geval, hier kun je content beoordelen op een ’Spotify-achtige’ manier, waarna je content wordt geoptimaliseerd.  De nieuwe app zal nog niet als vervanger van de standaard Facebook app gebruikt kunnen worden, daarvoor mist het (helaas) nog te veel functies. Puur als reader is het denk ik nog niet onderscheidend genoeg om de massa mee te krijgen. Of de applicatie in de toekomst succes gaat worden is afhankelijk van de updates die Facebook in de app door zal gaan voeren. Wanneer we Paper in de toekomst kunnen gebruiken als vervanger van de standaard Facebook app, dan ben ik snel om. Blijft het bij de reader dan gok ik erop dat Home en Poke er een vriendje bij krijgen.. Momenteel biedt Facebook Paper nog geen advertising mogelijkheden. Het kan een interessant content aggregator platform zijn, mits er financiële voordelen voor uitgevers aan zitten. De app zal dan wel eerst een flink aantal gebruikers moeten hebben opgebouwd.”

 

Vincent Koopmans (mobtzu): “Na een aantal dagen spelen met Paper blijf ik zo enthousiast als het moment dat ik het voor het opende. Facebook laat zich dan ook van hun meest interessante kant zien met hun iOS Paper App. Prachtige transities, goede interactie, en een onboarding proces waar je u tegen zegt. Er is duidelijk te zien waar ze hun inspiratie vandaan hebben gehaald, (o.a Flipboard) maar ze zijn nog een stap verder gegaan. Ze zijn tot het uiterste gegaan om de experience zo goed mogelijk neer te kunnen zetten, tot aan een zelf geschreven plug-in (origami) voor Apple&;s Quartz Composer aan toe. Om de animaties en overgangen zo realistisch mogelijk te kunnen prototypen. Ze zien bij Facebook het aantal met name jongere gebruikers afnemen en ook het type posts veranderen. Dus hoe zorg je dat de tijdlijnen gevult worden met top-artikelen in plaats van "tatas be like" en schattige foto&;s van huisdieren. En dat is waar Paper zijn werk zal doen. Je kunt binnen de app scannen op content op een brilliante manier en naadloos door flippen naar het complete artikel. Wat mij betreft hebben Mark en zijn collega&;s met Paper laten zien dat ze bijzonder goed snappen waar het om draait bij het ontwikkelen van een App. Experience, experience en experience!  Wat mij intrigeert is de beslissing om Paper niet voor Android te ontwikkelen en er openlijk voor uitkomen dat daar ook geen plannen voor zijn..”

 

Facebook Nederland heeft aangegeven dat het nog te vroeg is om meer te communiceren dan nu bekend is.  Om succesvol op Facebook Paper te zijn dien je als gebruiker, organisatie of uitgevers hetzelfde te doen wat je nu moet doen op Facebook. Het is ook nog niet bekend wanneer Facebook Paper in deNederlandse App Stores 

 

 

Zie introductie video: 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
bitterwarring
This article is really fantastic and thanks for sharing the valuable post.
<a href="https://videodownloaderfb.com/">Video Downloader</a>
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie