Effie 2007: maar liefst vijf keer Goud

Iedereen was er weer (al waren er vorig jaar nog vijf of zes molbloggers en was ik nu de enige).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er was champagne en de reclamewereld en hun opdrachtgevers waren weer blij.

Zeker omdat de jury gretig was met het ronddelen van prijzen.

Maar liefst vijf gouden Effies vielen er dit jaar. Jury-voorzitter Alexander Ribbink (en Marketeer of the Year 2005) heeft zich eerder wel eens kritisch uitgelaten dat zijn TomTom nooit een Effie kreeg, maar wel twee Euro Effies. Hij dacht waarschijnlijk dat het nu tijd werd om echt uit te pakken.

Voor de uitreiking sprak ik hem even en hij toonde zich teleurgesteld dat de echt grote adverteerders van Nederland (met uitzondering van Unilever) niet inzenden.
Ribbink: 'Ik zie niets van KPN, Procter&Gamble of l'Oreal. Dat is jammer. Op zich is het jureren wel leerzaam, want je ziet veel goede cases en veel goed geschreven cases.'

De Effie is de door communicatieadviesbureaus en hun opdrachtgevers meest (?) begeerde prijs voor bewezen effectiviteit in communicatie.

Opmerkelijk was dat er dit jaar ook twee nieuwe categorieen waren, die echter geen prijs kregen. Dus de 'groene' Effie en de categorie 'smart' lijken geen lang leven beschoren.

Goed, wie greep het goud?

Dat ging dit keer naar 3FM, Actimel van Danone, Koninklijke Landmacht, Unox en Albert Heijn.

Naast de vijf Gouden Effies werden ook nog zes zilveren en zes bronzen Effies uitgereikt. In het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) ontvingen 17 van de 22 genomineerden een Effie.

In totaal werden 53 EffieCases ingezonden. Dit betekende een stijging van ruim 50 procent ten opzichte van 2006. Ruim 40 procent hiervan werd genomineerd en uiteindelijk werd bijna 30 procent met een Effie beloond. Dat is wel eens minder geweest.

De presentatie van de Effie 2007 was in handen van presentatieduo Chazia Mourali en Jan Joost van Gangelen. Hun duet liep niet altijd gesmeerd en was wat gekunsteld. Maar goed, het had wel vaart.

De winnaars op een rij:

Een Gouden Effie ging naar de volgende campagnes:

Actimel verovert de Nederlandse buik!
Communicatieadviesbureau: Y&R Not Just Film
Opdrachtgever: Danone Nederland

Unox blijft Unox
Communicatieadviesbureau: TBWANEBOKO
Opdrachtgever: Unilever Nederland

Imagocampagne 3FM Serious Radio:
Communicatieadviesbureau: Y&R Not Just Film
Opdrachtgever: 3FM

Geschikt/ongeschikt voor de Koninklijke Landmacht
Communicatieadviesbureaus: Publicis en Maximum
Opdrachtgever: Koninklijke Landmacht

Hoe de AH Hamsterweken Nederland weer massaal laten inslaan.
Communicatieadviesbureaus: TBWANEBOKO en TEQUILA
Opdrachtgever: Albert Heijn B.V.

Een Zilveren Effie ging naar de volgende campagnes:

Amstel. Ons bier
Communicatieadviesbureau: Doom & Dickson
Opdrachtgever: Heineken Brouwerijen

Milner. De nieuwe standaard in kaas.
Communicatieadviesbureau: FHV BBDO
Opdrachtgever: Campina Nederland BV

bol.com, van boekensite naar de grootste mediawinkel
Communicatieadviesbureau: ETCETERA
Opdrachtgever: bol.com

nrc.next: de gratis generatie aan de betaalde krant
Communicatieadviesbureau: ETCETERA
Opdrachtgever: nrc.next

Glamour to the people
Communicatieadviesbureau: BSUR Agency
Opdrachtgever: G+J Nederland

De Niercheck
Communicatieadviesbureaus: XXS en Newslab
Opdrachtgever: Nierstichting

Een Bronzen Effie ging naar de volgende campagnes:

4 the whole family; introductie Coca Cola 4pack
Communicatieadviesbureau: Selmore
Opdrachtgever: Coca Cola Nederland

De zorgeloze Basisverzekering van De Friesland
Communicatieadviesbureau: WEDA Groep
Opdrachtgever: De Friesland Zorgverzekeraar

Turbo's van ABN AMRO van snel naar slim
Communicatieadviesbureau: CLOCKWORK
Opdrachtgever: ABN AMRO Markets

Monsterboard.nl. Go!Go!Go! The Sequel.
Communicatieadviesbureau: BeyenMeyer
Opdrachtgever: Monsterboard.nl

'Robijn doet de was bij?'
Communicatieadviesbureau: UbachsWisbrunJWT
Opdrachtgever: Unilever Nederland

Ga toch krassen! Dan win je nog eens wat.
Communicatieadviesbureau: DDB Amsterdam
Opdrachtgever: De Lotto

Hoofdsponsor Tien toonde zich niet te beroerd en deelde aan de Gouden winnaars elk 50.000 euro mediaruimte uit. Ton Rozestraten van Tien ('De Effies laten zien dat tv nog steeds een heel dominante rol speelt bij effectieve communicatie'.) deelde het geld uit en meldde dat hij op zoek was naar een nieuwe baan.

Het was de laatste prijs van het seizoen en dus kan iedereen nu met een gerust hart met vakantie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie