Zij spelen het voetbal wat supporters willen zien en je krijgt er als club fans bij. Waarom? De reclame die beide clubs voor zichzelf maken, is oprecht, oorspronkelijk en opwindend. Het resultaat? Lovende verhalen. Tranen van geluk. Miljoenen fans.
Laten we met deze voetbalogen naar merken en reclame kijken.
Veel banken en verzekeraars worden nog steeds gezien als de foute clubs. Hoe mooi de reclameverhalen ook zijn, voor velen zijn ze gedegradeerd. De oplossing: een fris team vol talenten, eerlijker en moderner spelen en services ontwikkelen die lekker scoren op mobile. Dan komen de fans vanzelf wel weer.
Merken op Champions League niveau, weten wat hun fans willen zien én delen; grootse, meeslepende, filmische verhalen. Gemaakt door sterspelers. En ja, dat moet wat kosten én wat vertellen. Maar ga niet met een onzinverhaal het veld op. Dan word je genadeloos onderuit gehaald op social en lig je zo uit de competitie.
Wie ook lekker aan de bal zijn: aanvallende start-up clubs die met een verfrissende speelwijze de strijd aan gaan. Vaak slim en gedurfd, met een logisch verhaal dat zichzelf verkoopt. Ze worden toegejuicht en in no time omarmd door een grote en trouwe supportersschare.
De grote verliezers: de saaie middenmoters. Ze missen de aansluiting met het nu of komen met een geblesseerd verhaal. Ze krijgen de witte zakdoekjes, worden thuis uitgefloten, in een troosteloos decor van wegzappende of leeglopende tv-tribunes.
En dus geeft het voetbal ons een aantal wijze lessen.
Les 1: zorg dat je merk (je club) van binnenuit klopt, anders krijg je geen fans of word je verlaten door de fans die je had
Les 2: speel slim, groots of vernieuwend en je merk gaat vliegen
Les 3: makkelijk, saai of ongeloofwaardig wordt weggehoond en leidt tot degradatie
Les 4: volg je geen van deze lessen op, dan moet er worden ingegrepen: een nieuwe coach, andere opstelling of verkassen naar een andere club.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!