Premium

Een tweede kans voor MS Mode?

Linda Schulte, medeoprichter van Opiness legt MS Mode deze maand langs de klantgerichtheid meetlat.

In tegenstelling tot vele andere grote winkelketens die inmiddels uit het retaillandschap zijn verdwenen, mag MS Mode het nog een keer proberen. Maakt het merk een kans om te overleven op langere termijn? Zijn de klanten loyaal? En is MS Mode klantgericht genoeg om zijn bestaan voor langere duur te verlengen? 

+
Differentiëren is het sleutelwoord om succesvol je product in de markt te zetten. MS Mode heeft een duidelijke keuze gemaakt in de positionering: modieus en goed geprijsde kleding voor grote maten. In de klantreviews komt dit dan ook het meest naar boven. Deze klanten voelen zich begrepen door MS Mode die altijd iets voor hen. Klanten geven ook aan dat MS Mode de eerste was die zich over hen ontfermde en daarom ‘komen ze er al jaren’.

+/-
Gemiddeld scoren de 130 vestigingen circa een 8,4 qua klantscore. Dit is ruim voldoende, maar duidt niet op zeer loyale klanten. Dan zou de score hoger moeten zijn, zeker bij een modemerk. MS mode is goed, vriendelijk en betaalbaar. Maar klanten wensen meer. Speel dus in op deze bewuste vrouwendoelgroep met beleving in winkels en trek vooral de dames vanuit de winkels naar de webshop.

-
Q&A Research en Consultancy specialist in retailonderzoek meet ieder jaar door hoe de ketens presteren. MS Mode deed jaren mee aan de Retailer of the Year-verkiezing, maar was dit jaar bezig met de interne organisatie. In 2015 hebben wel veel klanten hun stem uitgebracht en daar was eigenlijk al zichtbaar dat het in een kritische hoek was terechtgekomen: de hoek van ‘een lage aanbeveling en lage loyaliteit’. Kortom, werk aan de winkel voor het marketingteam van MS Mode, klantentrouw is essentieel.

Er zijn kansen voor MS Mode. Er is een (groeiende) markt voor hun aanbod en doelgroep, mede door de vergrijzing. Maar de klant is verwend en wil meer dan alleen maar kleding in rekjes bekijken en een vriendelijk adviserende verkoopster. Vernieuwing bij MS in de vestiging is essentieel komende jaren. Verder gaat ook deze groep in toenemende mate online kopen en slagen bij andere aanbieders. De bestaande klant naar de webshop halen is van groot belang om te gaan overleven.

Eindoordeel: 8,4

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie