Met vijf gouden, twaalf zilveren en vijftien bronzen bokalen wonnen de Nederlandse ontwerpers ook dit jaar weer de meeste de prijzen bij de European Design Awards. Het Nederlandse contingent werd op enige afstand gevolgd door Duitsland en Oostenrijk. De prijzen werden dit weekend uitgereikt in Keule, .aansluitend op de European Design Conference.
Vooral Silo en Momkai grossierden in prijzen. Silo won goud voor het ontwerp van het boek ‘Innovating Justice’. Zilver was er voor het logo van de Dutch Creative Council. Met de laatste won Momkai ook brons (voor de huissijl). Verder was er brons voor de campagne van VROAAM! Carrièredag voor creatieven.
Momkai was vooral succesvol met met werk dat is gemaakt voor De Correspondent. De inzending was goed voor één maal zilver (voor de infographics) en drie maal brons (voor het logo, voor de illustraties bij de huisstijl en voor de illustraties bij de redactionele inhoud). Bovendien was De Correspondent de Jury Prize, een prijs die wordt toegekend aan het ontwerp 'dat de kracht en toegevoegde waarde van design het beste duidelijk maakt aan een breed publiek.'
Bij de prijsuitreiking was er verder Nederlands goud voor Lava, Kummer & Herrman, Oak & Morrow, en The Stone Twind
Best of Show
De Best of Show ging naar het Noorse bureau Anti voor hun Bergen International Festival Identity. R2 uit Portugal werd European Design Agency of the Year. In totaal kende de jury 31 gouden, 46 zilveren en 78 bronzen prijzen toe in 35 categoriën, van brand design tot corporate design, van boek- tot tijdschriftontwerp, van illustratie tot animatie, van webdesign tot verpakkingsontwerp en meer.
De European Design Awards worden toegekend door vijftien Europese designmagazines, waaronder Vormberichten. Alle Nederlandse winnaars zijn te bekijken op www.bno.nl. Het internationale overzicht is te vinden op www.europeandesign.org.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!