In dialoog
De marketeer in 2010 zegt in dialoog te zijn met de doelgroep. De één intensief en continu, de ander via één kanaal en/of is nog in ontwikkeling. Meer dan de helft van de organisaties streeft naar dialoog met de doelgroep op basis van een life-time value model, tegenover een korte termijn (sales-)aanpak. Om op een juiste manier de dialoog aan te kunnen gaan, is het van groot belang dat de datakwaliteit in orde is. Bij 61% van de marketeers is de data van voldoende kwaliteit, bij 39% is de datakwaliteit echter onvoldoende. In deze groep onderschrijven de meeste marketeers wel het belang van goede data.
Dialoogmarketing genereert kansen
Dialoogmarketing in 2010 genereert volgens 86% van de marketeers volop kansen voor de organisaties. Interactie met de klant of prospect is zeer belangrijk. Het genereren van kennis en feedback van de klant levert inzicht in de wensen en behoeften op. Daarnaast wordt het aanbieden van relevante, gerichte informatie en dialoogmarketing als crossmediale marketingmix genoemd.
Social media verrijkt dialoogmarketingvak
Op deze punten verrijken de mogelijkheden van social media ook het dialoogmarketingvak. Via social media komt 'een open, eerlijke en tweeweg communicatie' weer een stap dichterbij. De interactie met de doelgroep binnen social media biedt de mogelijkheid om de kwaliteit van het aanbod te verbeteren. Tevens is social media een goed kanaal om informatie, mits relevant, te delen met anderen. Marketeers zien het zelfs als een verrijking wanneer social media als kanaal in de multichannel mix wordt geïntegreerd.
Mobiele diensten in 2010
2010, het jaar dat er eindelijk eens geld verdiend gaat worden aan mobiele diensten? Ja, volgens de helft van de marketeers. De huidige consument wil toegang hebben tot de juiste informatie op elk gewenst moment. Aangezien (bijna) iedereen een mobiel bij zich heeft, is het een voor de hand liggend medium om in deze behoefte te gaan voorzien. 35% van de marketeers geeft echter te kennen dat in 2010 geen (of nog niet) geld verdiend gaat worden aan mobiele diensten.
Groei performance based marketing
Performance based marketing en het afrekenen per lead zal in 2010 doorgroeien. Twee derde van de marketeers ziet een positieve ontwikkeling. Positief als prestatie- en salesgerichte marketing. Positief omdat investeringen te verantwoorden zijn en resultaten meetbaar. Positief omdat de kwaliteit van de communicatie wordt verhoogd. 10% ziet het echter als een negatieve ontwikkeling voor het vakgebied. Het risico is te groot dat men ‘schiet met hagel’ om aan absolute aantallen leads te komen, de kwantiteit blijkt volgens hen vaak belangrijker te zijn dan de kwaliteit.
Positieve impact Bel-me-niet register
Wat is de impact van de invoering van het Bel-me-niet register op het kanaal telemarketing? Over het algemeen zijn de marketeers positief gestemd; 46% laat zich overtuigend positief uit tegenover 12% die duidelijk te kennen geeft de invoering van het register als een negatieve impact te zien. Positief: 1) kwantiteit van telemarketing neemt af, de kwaliteit neemt toe, 2) minder waste, minder misbruik en 3) hogere conversie. Negatief: 1) desastreus en funest voor telemarketing, 2) ontbreken goede zelfregulering en 3) kleinere kans acquisitie.
Stellingen
Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn drie stellingen waarover de marketeers hun mening geven. Aangezien het wereldwijde web voller en voller raakt, maakt 62% van de organisaties in 2010 (extra) budget vrij voor zoekmachinemarketing. Tot slot heeft 64% van de marketeers in 2010 een helder beeld van de kosten die zijn organisatie maakt om een nieuwe klant te werven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!