2014 was een mooi jaar voor mobile. We hadden de Uber app die vrijwel dagelijks in het nieuws was. Whatsapp werd gekocht voor 19 miljard dollar. En natuurlijk de veelbesproken aankondiging van de Apple Watch. Waar vijf jaar geleden apps door de massa als een hobby werd beschouwd, heeft zelfs de grootste criticaster dit jaar moeten toegeven dat het een serieuze business is. Een business die zelfs ontwrichtende gevolgen met zich meebrengt. Wat zal 2015 brengen? Ik heb de 10 belangrijkste trends voor 2015 samengevat.
1. De hoeveelheid apps per telefoon neemt af. Nederlanders zullen beduidend minder apps op hun telefoon geïnstalleerd hebben. De nieuwigheid van apps is eraf. Een app moet in 2015 erg bijzonder zijn om nog het nieuws te halen. Bedrijven nemen afscheid van hun “gimmick” app waarmee ze zichzelf innovatief in de markt hebben gezet in de begintijd van de Appstores (voornamelijk kledingmerken en autofabrikanten). Deze apps zijn amper tot niet onderhouden en dat valt nu wel erg op met iOS 8 en Android 5.0.
2. Wearables. Dit is de meest voorspelbare, maar erg belangrijke trend. Voor het eerst in jaren werd er bij de Apple keynote ook uitbundig geapplaudisseerd door niet-Apple medewerkers. De Apple Watch -dus niet de iWatch- heeft hoge verwachtingen geschept. Ik verwacht een hype bij de lancering van de dure pols-pc en daarna een lichte teleurstelling door een gebrek aan functionaliteiten. Apple gaat wel weer de toon zetten voor de markt. Pebble gaat het lastig krijgen. De apps die hiervoor geproduceerd zullen worden krijgen een legio aan nieuwe mogelijkheden. Erg interessant gaat de haptic feedback functie zijn waarmee je bijvoorbeeld hartslag naar je geliefde kan sturen. De mogelijkheden voor apps zijn hiermee eindeloos. Zelf zou ik graag mijn collega op z’n pols tikken om koffie te gaan halen.
3. Mobile first. De tijd dat een website een must voor je product is is ook voorbij. 61% van de smartphonegebruikers gebruikt het internet “almost never” op een desktop. Internetbankieren, NS, Twitter, Facebook, Instagram, Runkeeper, Uber, de meeste diensten hebben een app die beter werkt dan de website. Meer en meer bedrijven gaan inzetten op de app als het voornaamste product waar wellicht later een informatie website bij gemaakt kan worden.
4. Instagram wordt mainstream. Zelfs met het verwijderen van 19 miljoen spamaccounts halverwege december groeit Instagram als kool. Het sociale platform telt maar liefst 300 miljoen actieve gebruikers en het groeit exponentieel. Nu zelfs de laatste huismoeder op Facebook zit is de onvermijdelijke vlucht van de jeugd alweer ingezet. Instagram is de selfie gedomineerde speeltuin van elke tiener en twintiger in 2015. Facebook is de lachende derde, ze zagen het euvel al van mijlenver aankomen en hebben Instagram vroegtijdig ingelijfd.
5. Fatsoenlijke app tools worden groot. De buzzwords “cross-platform” en “hybride” zijn tot opluchting van elke developer overgewaaid. Een tool waarmee je een app ontwikkelt en vervolgens met één druk op een knop een app genereert voor Android, iOS, BlackBerry en Windows tegen een fractie van de prijs van een native app klinkt de directie van elk bedrijf als muziek in de oren. In de praktijk valt dit vies tegen. Een Android gebruiker wil niet dezelfde interface als een iPhone gebruiker, en een update van een nieuw OS kan pas toegepast worden wanneer dit verwerkt was in de tooling zelf. In 2015 zal er een tool opstaan die het wel mogelijk maakt om een app te bouwen van enige kwaliteit. Iets wat men ook zag gebeuren rond het millennium met Wordpress en Joomla terwijl het internet al zeker vijf jaar populair was.
6. Mobile verbonden every-day-objects. Huishoudelijk apparaten met WiFi zoals de zeer populaire Nest van Google sluipen bijna onopgemerkt elk huishouden in. De kostenbesparingen die deze gadgets leveren op de Gas/water/licht rekening trekken in 2015 meer mensen over de streep om het een kans te geven. Om vervolgens nooit meer terug te gaan naar de situatie ervoor.
7. Disruptive apps Service bedrijven die “bemiddelen” bij een dienst zullen machtiger en groter in aantal worden. Bedrijven als Helpling, Uber en Airbnb hebben een goudmijn aangeboord, maar krijgen ook flinke kritieken te verduren. Hoteliers, taxichauffeurs en de bonden schreeuwen moord en brand, en zelfs gerechtelijke uitspraken lijken deze bedrijven niet te deren. De verbetering van het product (betrouwbaarheid, geen gedoe met geld, en een hogere kwaliteit service) heeft wel een keerzijde. De uitvoerende leveranciers van het product krijgen geen pensioen of overige zekerheden, men is op zichzelf aangewezen. Hier is zeker nog niet het laatste woord overgesproken, maar er is ook geen weg terug meer. Luxe voor een laag bedrag is de toekomst.
8. Dating apps. Natuurlijk was Tinder de hit van 2014, maar het heeft méér teweeggebracht dan lollige profielfoto’s van dames met de lokale bevolking om te laten zien hoe geëngageerd ze zijn. Het heeft online dating uit de taboesfeer getrokken waar het zich toch nog in bevond. De dating websites hebben het zwaar te verduren, en alleen de grootste blijken te overleven. De dating apps zullen zich in 2015 een grote plek in de appstores toe-eigenen.
9. Telefoons worden groter. Er wordt op dit moment lacherig gedaan over de Galaxy S5 en de iPhone 6 plus, maar dit zal van korte duur zijn. De cijfers liegen er niet om, steeds meer Nederlanders gebruiken hun telefoon meer dan hun PC om te internetten. Een groot scherm is handiger qua typen en om informatie te vertonen. Een mooi voorbeeld is de e-mail inbox die vroeger als een lijst getoond werd maar bij een groter scherm beter tot z’n recht komt. Bedenk ook dat fototoestellen in aantal enorm afgenomen zijn, maar mensen meer foto’s maken dan ooit, en dat kijkt op een groot scherm fijner. Het zelfde geldt voor video’s, spelletjes en zelfs Google maps. Het mooiste zou zijn als de randen van het toestel kleiner zouden worden, maar dat laat de techniek in 2015 nog niet toe.
10. Mobile payments in 2015 zal een groot gedeelte van de telefoons zijn uitgerust met de NFC techniek. Deze techniek maakt het onder andere mogelijk om te betalen met je mobiele telefoon. Apple Pay heeft bedrijven aangesloten als Nike, McDonalds, Texaco and Disney world en was in november 2014 al verantwoordelijk voor 1% van alle digitale betalingen. Een percentage waar veel payment agencies van geschrokken zijn. Dit percentage zal alleen maar groter worden, en dit gaan we al merken in het aankomende jaar.
Al met al een hoop om op te verheugen! Ik heb er zelf erg veel zin in. Mochten jullie een goede toevoeging hebben die je niet hebt kunnen terugvinden in het bovenstaande overzicht dan ben ik daar erg benieuwd naar.
Een goed 2015!
Ruben Vermijs is Digital Marketing Director van Escalada Group.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!