'DekaMarkt heeft minste diervriendelijke aanbiedingen'

Het aantal diervriendelijke aanbiedingen van supermarkten is het afgelopen jaar volgens Wakker Dier met zeven procent afgenomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit een analyse van de reclamefolders en websites van de tien grootste supermarktketens die Wakker Dier jaarlijks maakt. Supermarkt DekaMarkt had de minste diervriendelijke aanbiedingen. Marktleider Albert Heijn, vorig jaar nog koploper, liet een daling van 16 procent zien en werd ingehaald door de nieuwe koploper Hoogvliet. 

In 2012 nam het aantal diervriendelijke aanbiedingen nog met vier procent toe. Vooral het aantal diervriendelijkere vleesaanbiedingen is flink gedaald, met wel 40 procent naar slechts 83 aanbiedingen. Ter vergelijking: in 2013 stuntten de acht grootste supermarkten ruim 3000 keer met industrievlees. Wakker Dier reageert verontwaardigd: &;Supermarkten negeren met hun folderbeleid de wens van consumenten, die ondanks de economische crisis steeds vaker kiezen voor diervriendelijke producten. Ze houden zo de trend naar duurzaam en diervriendelijk actief tegen.&;

Wakker Dier analyseert ieder jaar het aantal diervriendelijke aanbiedingen in de reclamefolders van de tien grootste supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, Lidl, C1000, DekaMarkt, Dirk/Bas/Digros, EMTÉ, Hoogvliet, Jumbo & Plus. Een diervriendelijke aanbieding is een aanbieding van vlees, eieren met twee of drie Beter Leven sterren van de Dierenbescherming, biologische zuivel en vleesvervangers.

De promotie van diervriendelijke eieren en zuivel is wel toegenomen. Het aantal diervriendelijke zuivelaanbiedingen steeg met 31 procent naar 72. Er waren 51 aanbiedingen met diervriendelijkere eieren, een stijging van 75 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie