2015: het jaar waarin het voor merken nog belangrijker wordt om de interactie van consumenten op mobiel te omarmen, te begrijpen en goed te bedienen.
Of het nu om iBeacons, Smartwatches, Augmented reality, Virtual reality of NFC chips gaat, één ding is zeker: alle interacties zijn direct of indirect mobiel gerelateerd. De wereld om ons heen krijgt steeds meer een mobiele focus.
Voor de gebruiker betekent de groeiende mobiele focus dat er veel te kiezen valt, waarbij men zelf bepaalt welke ontwikkeling te omarmen en welke niet. Belangrijker, en waar wij in ons vakgebied vooral mee te maken gaan krijgen, is de vraag hoe merken, producten en services op de juiste manier inspelen op deze keuzes. Als merk weten wat je minimaal moet doen en waar de kansen liggen, is essentieel om de kansen op mobiel te benutten.
Mijn verwachting is dat in het digital-out-of-home segment, mobiel een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Enerzijds door ontwikkelingen met mobile payments, anderzijds door de location based mogelijkheden. Retailers, horeca en dienstverleners moeten stappen maken om via mobiel de costumer journey goed te bedienen.
Daarnaast zullen de toepassingen van apps op mobiel en smart-devices steeds meer worden toegespitst op de persoonlijke behoeften van mensen. Deze toepassingen zullen, al dan niet gewenst, gaan bijdragen aan autonome beslissingen die wij dagelijks maken. Ik verwacht dan ook dat de wildgroei aan apps nog meer gaat stagneren en mobiele/responsive websites een belangrijkere basis gaan vormen in de communicatie en functionaliteit. Apps zullen worden ingezet voor een echt specifieke meerwaarde.
Al met al genoeg interessante ontwikkelingen voor de gebruiker en volop kansen voor merken om hierop in te spelen in 2015. De ‘mobiele’ trein is echter allang vertrokken, het is nu zaak dat je erin zit of er alsnog op de juiste manier weet op te springen.
Camiel Verhey is Mobile Director bij MEC
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!