Marcel van der Heijden (a friend of mine): “Ik zie nog grotere kansen voor Instagram onder merken, vooral als ook de advertentie en analytics mogelijkheden uitgerold gaan worden."
Lars van Tulden (Colours): “Het is nog te vroeg voor Ello, eerst Snapchat en Instagram maar eens tot de majority krijgen, maar dát gebeurt wel."
Iskander Smit (Info.nl): “De ontwikkeling van Snapchat naar een live streaming medium is super interessant. Zoals Casey Neistat treffend beschreef: dit zou wel eens de heilige graal van mobile video sharing kunnen worden. Het is zeker een trend die gaat doorzetten in 2015, ik voorzie dat meer en meer merken gaan Snapchat adopteren. Dit zorgt er bovendien voor dat de gebruikersgroep ook ouder zal worden.”
Marcel van der Heijden (a friend of mine) “ Tieners vluchten niet massaal van facebook naar een ander social platform, ze vluchten naar Message apps zoals SnapChat, WeChat en WhatsApp. De grote vraag is, hoe 'social' zijn deze platformen nog?"
Lars van Tulden (Colours): "Ik voorzie dat volgend jaar december de volgende grote groep is gestopt met Facebook."
Jasper Verbunt (Redkiwi): “Waar we jaren geleden aan het ont-Hyven waren, zien wij nu ook op Facebook gebeuren. De kwaliteit van de content op Facebook gaat omlaag en de zichtbaarheid van deze content wordt verminderd doordat meer en meer mensen hun timeline ‘strippen’ door te ‘ontvolgen’ (en dan voor de vorm nog wel vrienden te blijven...). Zakelijke impact maken wordt steeds meer advertentie gedreven, waardoor Facebook steeds meer een reclame platform wordt. Facebook is dus niet hét communicatieplatform geworden wat we wel hadden verwacht. Althans nóg niet…”
Iskander Smit (Info.nl): “Ik denk dat ook in 2015 Facebook dominant zal blijven, hoeveel er ook aan de stoelpoten wordt gezaagd, met de verschuiving naar mobiele inkomsten lijkt het definitieve verval nog een jaartje uitgesteld.”
Marcel van der Heijden (a friend of mine): “Vooral op het gebied van online video wordt Facebook een belangrijke speler naast Youtube."
En hoe zit het met Google?
Marcel van der Heijden (a friend of mine) : "Na Google Buzz, Wave en Orkut lijkt ook poging nummer 4 om Google+ tot leven te brengen ten dode opgeschreven.”
Laslo Hut (TriMM): “We kunnen niet om Google heen en ik denk dat 2015 de definitieve doorbraak wordt van Google+. Het is al jaren een giga groot netwerk, maar waanzinnig veel leden zijn slapende gebruikers, ze doen er maar weinig mee. In 2015 gaat dat veranderen, niet in de laatste plaats door de marktpositie van Android.”
Lars van Tulden (Colours): “Ik zie vooral mogelijkheden in de nieuwe automatismen (als Google Inbox) geboden door o.a. Google."
Goed, tot zover de grote platformen. Maar hoe staat het met persoonlijk contact in 2015? Facebook had dit jaar 19 miljard over voor de aankoop van WhatsApp. Terwijl een deel van ons wegens privacy redenen naar Telegram verhuisde, zijn we inmiddels allemaal weer terug. Want chatten blijft populair. En waar je vrienden zitten, daar wil jij ook zijn.
Stephan Strik (Insiders): "Social media wordt minder sociaal, social media wordt meer massa-media. Sociale contacten gaan weer meer 1op1 plaatsvinden, kanalen als Facebook en Twitter worden meer en meer een uitgangbord in plaats van een communicatiekanaal”
Ruben Bos (Mangrove): "Met name de jonge generatie maakt veel gebruik van private messaging en minder van Twitter en Facebook. Alhoewel WhatsApp tegelijkertijd ook Facebook is.”
Max Pinas (Tam Tam): “Een mooi voorbeeld nu is Lark. Het voelt heel natuurlijk om sommige interfaces in een chat achtige manier aan te bieden. Daarnaast chatten we de hele dag via WhatsApp en wordt de notificatie stream van je mobiel steeds meer de plek om dialogen direct af te handelen.”
Bas Gezelle (Rhinofly): "We zien een flinke verschuiving in het online delen van informatie. De gerichte communicatie neemt sterk toe met apps als Whatsapp, FB Messaging en share-buttons die dit stimuleren. De content die gedeeld wordt is beperkter houdbaar met apps als Snapchat en Slingshot. Iedereen heeft “the right to be forgotten”. En tot slot viert anonimiteit hoogtij door het NSA-schandaal, maar ook met apps als Secret en Whisper."
Hugo van der Hoef (Rhinofly): "Gebruikers zijn zich steeds bewuster om met wat we online delen, niet alleen op sociale kanalen maar ook wie we toegang geven tot deze kanalen. Dit gaan we terug zien in de manier waarop gebruikers deze kanalen inzetten als social login op platform maar vooral in gepersonaliseerde campagnes, en zal meer en meer een afweging gemaakt worden tussen de waarde van privacy en waarde van entertainment."
Franklin Heijnen (Mirabeau): "Ik verwacht op dit gebied ook veel van 'privacy en permissie dashboards'. Jij zit lekker aan de knoppen en bepaalt zelf over welke onderwerpen via welke kanalen met jou wordt gecommuniceerd. Dit heeft Facebook nu maar dit zal voor meer merken de norm worden."
Ruben Bos (Mangrove): “Mensen zijn sowieso steeds kritischer als het om nieuwe technologie gaat. We zijn ons meer bewust van de impact van technologie op ons gedrag. We kiezen dan ook steeds vaker voor "schermloze" momenten. Privacy-issues zijn steeds vaker onderwerp in het publieke debat. Er is een groep mensen minder om privacy geeft, maar ook een groeiende groep die bewust met privacy omgaat. Het belang van privacy komt ook naar voren in de afkeer van social logins."
Jasper Verbunt (Redkiwi): "Hoewel social login makkelijk lijkt, zien wij het gebruik afnemen. Men is steeds bewuster van online privacy, het inloggen met het eigen e-mailadres en wachtwoord voelt het meest vertrouwd. Daarbij zien wij een opkomst van wachtwoord tools als 1Password, waarmee men veilig en eenvoudig overal kan inloggen."
Ok, dus ook in 2015 worden we steeds kritischer als het gaat om privacy en onze data. Het lijkt de keerzijde van de technologie. Het wordt steeds lastiger om een dag je mail niet te checken. Zelfs al kan deze echt wel even wachten tot morgen.
Demian Sepp (theFactor.e): "We gaan voor Me time. Bewust even niet digital connected zijn."
Bas Gezelle (Rhinofly): "De trend waar we zo nu en dan via een digitale sabat de vele prikkels van het internet en technologie achter ons laten zet zich ook in 2015 door. Waar Ben® ons dit jaar al liet ontdekken dat de wereld groter is dan onze kleine schermpje en Kit Kat ons wees op een analoge break zullen er komend jaar meer merken en initiatieven volgen."
Annemieke Deering en Marjan Straathof zijn bureaumanagers van DDA - branchevereniging en kennisplatform voor digitale bureaus.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!