Contextmarketing
Contextmarketing is hetgeen waarmee je in ‘modern mobile marketing warfare’ de oorlog gaat winnen. Niet alleen denken vanuit content, maar denken vanuit de context waarbinnen je die content de wereld inslingerd. En die context is dan dus de context van de ontvanger. Omdat deze ontvanger erg mobiel is verandert de context dan ook constant.
Het content-overschot
Hoe vaak heb je niet een berg content waar je als marketeer ‘iets’ mee zou willen? Het moet getarget zijn op de zo bloedig uitgefilterde doelgroep(en) en ook nog eens brand awareness en conversie opleveren. Dan kun je vanuit deze content gaan nadenken hoe je die door de steeds voller wordende strot van je doelgroep(en) gaat duwen, maar beter is om hen bij tijd en wijle even te laten slikken. De keuze van het moment (tijd op de dag) is belangrijk, maar ook dat is een abstract begrip. Je moet weten in welke, daar is ie weer, context men de brokken content kan verteren. Een tijdstip alleen is niet genoeg.
We kunnen tegenwoordig alles te weten komen over gedrag van consumenten. Wat doen ze wanneer en waarom. Aansluiten bij de routine van deze groep is dan ook van essentieel belang. Anders stikt hij of zij en zal letterlijk jouw uitgekiende content uitbraken. Excuses voor de plastische omschrijving, maar het is toepasselijke beeldspraak. Een contentstrategie is vooral een redactie-slag, geen doel op zich. Tenzij het is gekoppeld aan een context.
Which Mobile first?
Een tijdje was ‘mobile first’ een buzzwoord. Maar beter zou zijn 'Which mobile first?' Mobile is alweer een versnipperd landschap met smartwatches, smartphones, grote smartphones, phablets en tablets. Dus ook op gebied van content is dat opnieuw een uitgaging. Ook is er menige doelgroep die nog helemaal niet 'mobile first' consumeert maar wel serieus genomen wil worden in plaats van het douchputje van de marketeer / het merk in kwestie te worden.
Luister en leer
Hoe bepaal je die context? Die bepaal je niet zelf, dat bepaalt de ontvanger, maar door goed te luisteren en te kijken naar het gedrag dat jouw doelgroep(en) vertoont binnen alle kanalen in je marketingmix kun je hierbij aansluiten. Dus wat wil men wanneer zien, horen of voelen? En wat kun jij als merk hieraan bijdragen op dat specifieke moment. Natuurlijk volgt automatisch uit de context ook de content en die moet dan bepaalde conversiedoelen realiseren. Maar de basis is de context. No context, no glory.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!