Het jaar 2013 loopt inmiddels bijna ten einde en dat betekent dat de tijd van de lijstjes is aangebroken: de beste politicus van het jaar, de beste sporter (om een of andere vage reden mag het in Nederland geen teamsporter zijn) van het jaar , het meest opzienbarende moment van het jaar, de top-2000 en de top-1000 allertijden.
Kortom, we zijn allemaal bezig de balans op te maken en dus een perfect moment om een lijstje samen te stellen met opmerkelijke communicatiemomenten in Nederland van het afgelopen jaar. Was die er dan nog niet? Even snel even op internet kijken. Nee,dat lijstje bestaat nog niet. Vervolgens met een aantal collega’s gecrowdsurft om tot zo’n lijstje te komen. Een lijstje met opzienbarende momenten, maar zonder waarde-oordeel. Want goed en slecht zijn rekbare begrippen en de beste stuurlui staan in communicatie land ook net zo vaak aan de wal als in andere takken van sport.
1
Troonwisseling
Op mijn lijstje met opvallende communicatiemomenten staat de troonswisseling met stip op nummer 1; een mooie campagne met een strakke regie en tot in het kleinste detail goed uitgevoerd (met wellicht alleen de discussie rondom het Koningslied als dissonant).
2
Opening Rijksmuseum
De opening van het Rijksmuseum was een supercampagne (terecht bekroond), gericht op verschillende doelgroepen en een long-tail conversatie, die ons land van Roodeschool tot Maastricht en van Tokio tot New York weer op de kaart gezet.
3
Het Zwarte Pieten-debat
Het Zwarte Pieten-debat was communicatie van een buitencategorie: bottom-up georganiseerd, met intensief gebruik van social media en storytelling. Uiteindelijk bemoeide de VN zich er mee en leidde het zelfs tot een nieuwe Nederlands woord; pietitie. Knap hoor.
4
Rabobank en het Libor-schandaal
De communicatie van de Rabobank rondom het Lbor schandaal is het vermelden waard. Ben nog steeds verbaasd hoe een intern communicatiekanaal ook extern werd ingezet. En terwijl Lou Reed’s “Take a walk on the wild side” op de radio voorbijkomt , zie ik dat de Rabobank een reputatiemanager heeft aangesteld. Een reputatiemanager die eerder werkzaam was als private banker: een interessante opstap. Zelfs de NOS tweet er over en heeft deze benoeming ook de voorpagina van de Telegraaf gehaald
5
Stagebegeleider selecteert op huidskleur
Niet alleen bedrijven of organisaties maar ook personen hebben mijn lijstje gehaald. Wat te denken van die jongen die zijn stage de mist in zag gaan vanwege een stagebegeleider die op huidskleur selecteert. De reactie van de baas van de club was echter spot-on; snel en doeltreffend.
6
Nr 39 met rijst
Die Amsterdamse entertainer, die van zijn werkgever Jan en alleman mag bespotten zolang de kijkcijfers in orde zijn. Overigens, veel lof voor de reactie van de deelnemer zelf en van verschillende Chinese restaurants de afgelopen dagen.
7
Achmea's persbericht
Ten slotte heb ik op mijn lijstje ook nog een plekje ingeruimd voor Achmea, waarover de meningen verdeeld zijn. Mijn mond valt nog steeds open van verbazing als ik het persbericht lees waarin klantgerichtheid en massaontslag met elkaar worden verward.
Is mijn lijstje onvolledig of te negatief? Vast en zeker, maar bij deze de uitnodiging om het ermee oneens te zijn, aan te vullen en te veranderen. Misschien kunnen we er een jaarlijks terugkerende traditie van maken, een lijstje...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!